Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Modernizovaný letoun L-39 má za sebou první let

  9:25aktualizováno  9:25
Tovární posádka Aera Vodochody v pondělí odpoledne poprvé vzlétla s prototypem nového cvičného letounu L-39NG. Stroj má trup z původního Albatrosu L-39, dostal ale nový motor a také avioniku. Firma již v červnu uvedla, že na nový model má několik zájemců. Prvním uživatelem bude státní letecká společnost LOM Praha, která zajišťuje výcvik armádních pilotů.

Nový letoun používá motor FJ44-4M firmy Williams International a avioniku postavenou na multifunkčních displejích firmy Genesys Aerosystems a HUD displeji společnosti SPEEL Praha. „Nová technika zlepší výkony letounu a prodlouží jeho životnost,“ sdělila médiím mluvčí Aera Vodochody Tereza Vrublová.

Prezident společnosti Ladislav Šimek upozornil, že si konstrukce letounu vyžádala velmi krátký čas: „Od dodání motoru neuběhly ani tři týdny a letoun úspěšně provedl zálet,“ řekl.

Albatros v novém

Společnost Aero Vodochody modernizovala letoun L-39. Bude cvičit i bojovat

Novinka z Aero Vodochody L-39 NG.

Projekt, který firma představila na začátku loňského roku, je rozdělený do dvou fází. V první Aero nabízí uživatelům L-39 instalaci nového motoru a volitelně také avioniky z projektu L-39NG do stávající rodiny letounů L-39. Druhá fáze počítá s dodávkou nových L-39NG, pro které půjde použít komponenty z první fáze.

O modernizaci je zájem

Kromě LOM Praha projevily o úpravy L-39 včetně výměny motorů již dříve zájem také dva špičkové letecké akrobatické týmy Breitling Jet Team a Black Diamond Jet Team. Druhý jmenovaný, který má zájem o modernizaci šesti letounů, je divizí společnosti Draken International, s níž Aero loni na Air Show ve Farnborough uzavřelo dohodu o širší spolupráci. Draken International se tak stal výhradním zástupcem programu L-39NG v Severní a Jižní Americe.

Aero Vodochody vyvinulo vojenský cvičný letoun Aero L-39 Albatros v 60. letech minulého století. Je to nejrozšířenější proudový cvičný letoun na světě, poslední kusy byly vyrobeny na počátku 90. let. L-39NG je jeho inovovaný typ. Letadel L-39 Aero vyrobilo více než 3000 kusů a používá je kolem 45 států.

Tržby Aera Vodochody loni dosáhly čtyř miliard korun, což představuje meziroční nárůst 200 milionů korun. Zisk společnosti ale klesl: loni činil 226 milionů korun, předloni téměř o 120 milionů korun více. V roce 2013 tržby Aera vzrostly o 29 procent, loni byl růst mírnější. Stoupl i počet zaměstnanců o 250 na 1937.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Plesnivý uzený bok. V potravinách Jany Říkovské inspekce zjistila nevhodné...
Ředěné i plesnivé. Nejhříšnějšími potravinami jsou víno, med či maso

Největšími propadáky v potravinách jsou z pohledu inspekce víno, maso a mléčné výrobky. Medy se na pranýř dostávají jako čtvrtá nejčastější komodita. Zatímco...  celý článek

Petr Horálek a Mléčná dráha v poušti Atacama.
Za expedici utratím i sedmdesát tisíc, říká lovec zatmění Slunce

Fotograf, spisovatel, cestovatel a astronom Petr Horálek (31) má poněkud dražší koníček. Žádné úplné zatmění Slunce mu neunikne. Cestuje po celém světě a fotí...  celý článek

Nájmy některých bytů, které vlastní město budou dražší.
Pražanům nájem ukrojí 70 procent mzdy, v některých krajích „jen“ polovinu

Zhruba čtvrtina Čechů bydlí v pronájmu, ale dostupnost nájemního bydlení se v různých krajích výrazně liší. Z výpočtu MF DNES vyplývá, že zatímco obyvatelé...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.