Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Monopol ČD pokračuje, nejlukrativnější trasy jim zůstanou i po roce 2019

  6:00aktualizováno  6:00
České dráhy mohou do roku 2019 přijít jen o zlomek rychlíků, které si u nich objednává Ministerstvo dopravy. Otevírání trhu konkurenci totiž bude pomalejší, než stát původně předpokládal. První tendr by přesto měl stát vyhlásit už letos na podzim.
Monopol ČD pokračuje, nejlukrativnější trasy jim zůstanou i po roce 2019. Ilustrační snímek

Monopol ČD pokračuje, nejlukrativnější trasy jim zůstanou i po roce 2019. Ilustrační snímek | foto: Lukáš BíbaMAFRA

Resort nechá soukromé dopravce soutěžit zatím na méně lukrativních trasách, hlavní dotované spoje zůstanou nadále v rukou Českých drah. Ty je přitom provozují na základě smlouvy, která byla uzavřena v roce 2010 bez jakékoliv soutěže.

Zmíněná fakta vyplývají z materiálu, který poslalo ve středu Ministerstvo dopravy do připomínkového řízení. Soutěže budou podle zástupců ministerstva pokračovat navzdory protestům zejména železničních odborářů, ale v menším rozsahu. Ministerští úředníci vybrali do tendrů šest z celkem 28 linek, které si u ČD objednávají.

„Postupné a regulované otevírání trhu v dálkové dopravě přinese vyšší kvalitu poskytovaných služeb, efektivní vynakládání prostředků a vyšší kvalitu pro cestující,“ konstatoval ministr dopravy Antonín Prachař. Zkušenosti ukazují, že soutěže přinášejí nižší cenu pro veřejné rozpočty a lepší kvalitu služeb. Například v Libereckém kraji na vysoutěžených tratích za stejnou cenu jezdí nové vlaky a cestujících přibylo až o 50 procent.

Soutěžit se bude jen o pětinu dotací

Ze čtyř miliard, které ročně ministerstvo za rychlíky posílá, se bude soutěžit do konce příštího roku balík v objemu zhruba 600 milionů korun, tedy ani ne pětina celkové platby Českým drahám.

Největší balík je určený na rychlíky pohybující se na trasách mezi Prahou a Děčínem a Prahou a Chebem přes Ústí nad Labem. Právě tato trať je považována za jednu z těch, kde může soutěž přinést viditelnou úsporu nákladů a nárůst počtu cestujících, ČD zde dosud nasazují zastaralé vlaky.

„Je pro mě zklamání, že se soutěží tak málo,“ řekl Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet a hlavní bojovník za nástup konkurence na české železnici. Více se k materiálu nechtěl vyjadřovat, dokud ho detailně neprostuduje. Soutěže neznamenají, že České dráhy o kontrakt se státem na dané trati přijdou. Jen musí své vítězství obhájit ve veřejné soutěži.

O dotované rychlíky je velký zájem

O dotované rychlíky má zájem v Česku řada firem. Kromě Českých drah, RegioJetu a Leo Expressu se velkými plány netají Arriva, pobočka Deutsche Bahn či jeden z největších soukromých dopravců v Evropě, National Express. Soutěžit se má smlouva na 15 let, ministerstvo navíc chce získat na nákup souprav miliardy korun z nového operačního programu Doprava.

Materiál současně dává Českým drahám větší jistotu, že ani po uplynutí smlouvy v roce 2019 nepřijdou o lukrativní expresní trasy, například mezi Prahou a Brnem. Podle ministerstva totiž nemá smysl soutěžit tam vlaky v době, kdy pro trasu ČD koupily nové jednotky Railjet.

Ministerstvo v materiálu vysvětluje pomalejší přístup k soutěžím především tím, že chce ověřit, jak soutěže budou probíhat. První soutěž před více než rokem skončila fiaskem, protože se nakonec do ní přihlásil jen RegioJet, Arrivu museli úředníci kvůli chybě vyloučit.

O soutěžích mluví ministerstvo několik let. Naposledy to byl bývalý ministr dopravy Zdeněk Žák, který po schválení vládou v září loňského roku řekl, že vypsání soutěží je otázkou několika dní. Žádná soutěž ale neproběhla.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.