Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Most pro medvědy bude stát až půl miliardy

  13:10aktualizováno  13:10
Jak budou chodit medvědi a rysi přes dálnici? Tím se právě zabývá ministerstvo dopravy. Na stavbu přechodu pro zvířata nad dálnicí u Jablunkova tlačí také ministerstvo životního prostředí a ekologové. Stavba může vyjít až na 450 milionů.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: K. Brož, Hnutí Duha

"Všechny strany se shodly na tom, že koridor pro savce je třeba zachovat. Teď se řeší finální podoba," řekl iDNES.cz mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Nejde o běžný most. Tento bude široký více než čtyřicet metrů a měl by sloužit lesní zvěři k bezpečné migraci. Projektové materiály stavbu označují jako "přechod pro medvěda", přestože medvědů v oblasti žije málo.

Pravidla ministerstva životního prostředí říkají, že most musí být čtyřicetimetrový, osázený zelení a zabezpečený například tak, aby zvířata na své cestě na druhý břeh dálnice neoslňovaly reflektory aut.

"Čtyřicet metrů je málo"

Zelenému ministerstvu se nicméně čtyřicet metrů zdá málo. Chce osmdesátimetrový most, proto se nyní hledá nové, "širší" a dražší řešení. V maximální délce, která by vyšla rozpočet na 450 milionů korun, ale podle Ptačinského most stát nebude. Nedovolují to technické možnosti.

"Z lesa vyjíždí obslužná cesta pro lesní stroje, která de facto nemá jiné vyústění," řekl mluvčí. Větší stavbě dále brání potok v chráněném pásmu. Kromě toho ministerstvo dopravy, respektive Ředitelství silnic a dálnic od vlády dostane jen 200 až 250 milionů, což by vystačilo právě na čtyřicet metrů mostu.

Zbytek by pak mělo doplatit ministerstvo životního prostředí. Architekt má asi šest týdnů, aby připravil novou studii. Stavba by se mohla začít stavět v roce 2012 až 2013.

V místě, které se nachází u hranic se Slovenskem, je jedna z nejvyšších koncentrací rysa v Česku a hodně jelenů. "Přechod v místě opravdu má smysl," dodal Ptačinský.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Soukromí železniční dopravci Leo Express a RegioJet (ilustrační snímek)
Máme zájem i o lokálky, řekli soukromí dopravci čtenářům iDNES.cz

České železnice nejsou již téměř deset let doménou státního monopolu Českých drah. Dva největší soukromí dopravci RegioJet a Leo Express přepraví ročně miliony...  celý článek

Ilustrační snímek
Češi čekali na let Travel Service v Itálii 16 hodin, další uvázli v Hurghadě

Na italském letišti Lamezia Terme uvízly v pátek desítky turistů cestovních kanceláří Fischer a Exim Tours kvůli poruše letadla Travel Service. Odlet byl...  celý článek

Vlaková souprava Locomore.
Český dopravce Leo Express vstupuje na německý trh. Koupil Locomore

Český dopravce Leo Express přebírá podle magazínu Spiegel berlínskou železniční společnost Locomore, která je v insolvenci. Jezdit bude na trase mezi Berlínem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.