Zavěšený most je součástí úseku dálnice D47, překonává řeku Odru a Antošovické

Zavěšený most je součástí úseku dálnice D47, překonává řeku Odru a Antošovické jezero. | foto: Archiv soutěže

Expert: Mosty na D47 jsou v pořádku, ŘSD ale kašlalo na údržbu

  • 65
Zrezivění části mostů na D47 způsobil nekvalitní materiál a hlavně nedostatečná údržba. Podle Jiřího Stráského z Fakulty stavební VUT v Brně je však stavba i přes problémy v pořádku a reklamované závady neohrožují nosnost nebo životnost mostů.

Stráský to řekl na diskusním setkání stavebních odborníků. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) stav mostů dříve označilo za rizikový a omezilo na nich rychlost.

Za současné nedostatky podle Stráského mohou nedodělky a špatná údržba. Jde například o použití nevhodného materiálu u některých spojů a jejich nedostatečné ošetření proti korozi. Kvůli špatné údržbě staveb nemůže řádně fungovat odvodňovací systém, což si může v budoucnu vyžádat nutné dřívější opravy mostu. Všechny tyto vady je nutné řešit standardní cestou v reklamačním řízení.

Trhliny na tělese mostů, které ŘSD objevilo, se podle Stráského na železobetonových stavbách objevují běžně, pouze je nutné zajistit, aby v tělese nekorodovaly ocelové spoje. To se v případě některých mostů na D47 děje. Nejde ale o zásadní problém, který by měl přímý dopad na bezpečnost stavby. Pokud by ale pokračoval stav, kdy je izolace nedostatečná, životnost mostů by se snížila. Je proto nutné izolaci opravit, dodal.

Spor mezi ŘSD a zhotovitelem, společností Eurovia CS, se vede zejména o tři velké mosty přes Odru, Opavu a železniční trať. Kromě sporu o kvalitu mostů se ŘSD a Eurovia přou o to, kdo může za zvlnění vozovky v daném úseku.

,