Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jaroslav Ožana, MF DNES

Motor ekonomiky chladne. O nová auta přestává být v Evropě zájem

  • 31
Český automobilový průmysl chrlil poslední rok zatím jen pozitivní čísla o svém vývoji. Teď však obor, který v Česku zaměstnává přímo přes 100 tisíc lidí, přichází s prvními negativními zprávami. Výrobci dílů zaznamenávají úbytek zájmu o jejich produkci.

Automobilový průmysl je přitom pro českou ekonomiku klíčový, tvoří totiž více než pětinu průmyslové výroby.

Dluhová krize jihoevropských zemí ale začala oslabovat poptávku po nových autech, a tak někteří tuzemští výrobci dílů už hlásí pokles výroby kvůli tomu, že jejich zákazníci - automobilky - počítají s nižší výrobou.

"Došlo ke snížení objednávek zhruba o pět procent. Zatím to není tak hrozné, ale nejistota a obavy na trhu cítit jsou," říká šéf Brano Group a viceprezident Svazu průmyslu Pavel Juříček. Čeští výrobci dílů dodávají prakticky všem evropským automobilkám, mají tedy dobré signály o tom, jak si trh stojí.

Podobně přitom začaly potíže automobilek v roce 2008. Nejprve nestíhaly vyrábět, pak na dlouhé týdny odstavily výrobu. K odstávce kvůli slabé poptávce teď přistoupil například Ford, který plánuje do konce roku zrušit nejméně sedm směn ve svém německém závodě v Saarlouis. Firma tu podle agentury Reuters omezuje výrobu kvůli poklesu poptávky v zadlužených evropských zemích. Auta jsou v době ekonomického ochlazení většinou první, na čem domácnosti šetří.

"Vidíme dopad na poptávku způsobenou slabostí trhu v některých jihoevropských zemích," řekl šéf německých závodů Fordu Bernhard Mattes. V Saarlouis vyrábí modely Focus a Kuga.

Tuzemské automobilky zatím tvrdí, že potíže nemají. Hyundai od dnešního dne v Nošovicích zavádí třetí směnu, Škoda podle svého mluvčího Rudolfa Dreithalera počítá letos s rekordními prodeji. "Všechny naše závody jedou na maximum a nevidíme nic, co by mělo naznačovat omezení," uvedl Dreithaler.

Od dodavatelů dílů ale přicházejí signály, které naznačují, že ochlazení přichází. "Dosud poptávka od automobilek rostla, ale v srpnu došlo k obratu a najednou začaly chtít pro nová auta méně dílů," popisuje prezident Hella Mohelnice Oldřich Svoboda.

Výrobce světel do osobních aut počítal letos s růstem tržeb, ale svůj plán přehodnotil: teď očekává propad minus šest procent. Kvůli tomu zvažuje, zda nakonec bude investovat do plánovaného rozšíření závodu a zda stavbu neposune na pozdější dobu. Prozatím firma nezačala snižovat počty zaměstnanců.

Zopakuje se rok 2008?

Současný vývoj až příliš připomíná situaci před třemi lety. Například ve Škodě Auto ještě na jaře roku 2008 řešili odboráři počty mimořádných směn a jejich ohodnocení, o pár měsíců už jednali o tom, kolik dostanou lidé, když zůstanou doma, protože není pro koho vyrábět.

Automobilky poslední krizi přežily především díky šrotovnému, které zavedly některé země, především pak Německo. Z podpory nákupu aut však často profitovali zahraniční výrobci, například Škoda Auto či Dacia. Právě Dacia se přitom krize neobává. Naopak, jejím prodejům může prospět. "Nemyslím si, že by trh už z krize byl. Nám ale každopádně krize prospívá, lidé chtějí levnější auta," řekl v rozhovoru pro MF DNES Gerard Détourbet, šéf programu Entry v Renaultu, do kterého Dacia spadá.