Motoristé šetří a jezdí méně

Vysoké ceny benzinů, které se už od května drží kolem hranice třiceti korun, odradily především chudší řidiče od cestování autem. Prodej benzinů klesl za letošní první pololetí meziročně o 7,5 procenta, u olovnatých, jako je super a speciál, který používají především starší typy škodovek, dokonce o 37 procent. "Takový propad jsme zaznamenali naposledy v roce 1991, kdy se po deregulaci ceny zvedly na dvojnásobek," říká tajemník České asociace petrolejářského průmyslu Miloš Podrazil.
Také Český statistický úřad zaznamenal pokles zájmu o pohonné hmoty právě v červnu, kdy byly ceny benzinů nejvyšší proti červnu 1999 se jich prodalo o 7 procent méně.

"Prodej jde v posledních měsících oproti loňsku dolů zhruba o čtyři až pět procent, což platí i teď, v největší sezoně," potvrzuje ředitel prodeje pohonných hmot společnosti Aral Miroslav Zmeškal.

Velký propad olovnatých benzinů má podle prodejců nicméně částečně na svědomí i jejich stahování z trhu, protože od příštího roku se již nesmějí používat. Motoristé už nyní mohou nahrazovat například super bezolovnatým naturalem a dolít si do nádrže speciální přídavnou směs. Bezolovnatých benzinů se však letos prodalo jen o šest procent více než loni.

"Řidiči, kteří jezdí starými škodovkami, provoz skutečně omezují," říká Karel Malina z infoservisu Ústředního automotoklubu. Zastoupení starých škodovek na tuzemských silnicích je přitom stále značné - v průměru 17 let stará Škoda 120 je vůbec nejčastěji registrovaným autem, po českých silnicích jich jezdí 417 tisíc.

Pokud to jde, hledají si letos motoristé jinou dopravu. Českým drahám letos v prvním pololetí přibyla oproti loňsku dvě procenta cestujících. "Souvisí to právě se zdražením benzinů, ale i s našimi slevami," soudí mluvčí drah Daniel Štáhlavský.

Ani autobusoví dopravci si na nedostatek zákazníků nestěžují. "Dřív tržby klesaly, teď se drží na stejné úrovni. Drahé cestování vlastním autem je jedním z důvodů," dodává ředitel ČSAD Autobusy Plzeň Miroslav Hucl.