Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Motoristy čeká drahá zima: 32 Kč za litr

aktualizováno 
Nadcházející podzim a zima motoristům nepřinese levnější ceny benzinů a nafty, jak prodejci i ekonomové ještě během léta slibovali. Naopak, v nejbližší době hrozí další zdražení. I přesto, že produkce ropy vzroste, může se natural podle ekonomů i prodejců dostat na úroveň 31 až 32 korun za litr. To je až o korunu více, než bylo letošní květnové maximum.

Také cena nafty se již vyšplhala na historické maximum právě v minulých dnech, kdy například v Praze u čerpacích stanic dosáhla téměř 28 korun za litr.

Co se na trhu pohonných hmot vlastně stalo?
Cena ropy rostla na evropských burzách celý srpen i začátkem září. A přestože se země vyvážející ropu sdružené v organizaci OPEC v neděli zavázaly ke zvýšení těžby, včera ceny ropy vzrostly až k rekordní hranici 34 dolarů za barel. Stále dražší je navíc dolar, za který se ropné produkty dovážejí.

"Problém je v tom, že nafty je v Evropě nedostatek, a její cena tak dál roste. Nepříjemný faktor ovlivňující cenu je také kurs koruny vůči dolaru," vysvětlil mluvčí České rafinerské Jaroslav Růžek. Dolar nyní stojí kolem 41 korun, což je maximum za poslední čtyři měsíce.

Nafty je podle prodejců na trhu málo proto, že většina evropských rafinerií ji vyváží do Spojených států, kde jsou její zásoby na historických minimech. Například společnost Aral zdražila naftu jen minulý týden o 2,50 koruny za litr. Pomalu se však už začaly zvedat také ceny benzinů.

"Cena Naturalu 95 vzrostla v pátek o padesát haléřů na nynějších 30,80 za litr," potvrdil trend platný u řady čerpacích stanic v Plzni Martin Svoboda z čerpací stanice Benzina.

Rostoucí ceny pohonných hmot vyprovokovaly řadu protestů v evropských zemích, kde především dopravci upozorňují na neúnosnou situaci. Čeští autodopravci žádné protesty nechystají.

Drahá nafta zatěžuje dopravce
Historicky nejvyšší ceny nafty u čerpacích stanic, které v evropských zemích vyprovokovaly dopravce k blokádám pump a dalším protestům, tíží i tuzemské podnikatele. Žádné blokády se však v Česku nechystají. Dopravci nemají výhrady ani kvůli daním, jež mají na ceně nafty zhruba padesátiprocentní podíl.

"Drahá nafta se nám promítá do nákladů přímo obrovsky. Na ceně za kilometr má zhruba třicetiprocentní podíl. Ale těžko se najde někdo, kdo by na prodejce pohonných hmot tlačil, navíc my jejich důvody zdražování respektujeme," říká šéf marketingu firmy Četrans Jaroslav Průša.

"Spotřební daň u nafty je u nás nižší než v Evropské unii. Kdyby se u nich začalo jednat o tom, že se sníží, tak bychom se asi přidali i my," řekl mluvčí sdružení dopravců ČESMAD Martin Felix.

Růst cen nafty mají podle rafinerií na svědomí především ceny ropných produktů na evropských burzách, které se v posledních týdnech pohybovaly na desetiletých maximech, dalším důvodem je i sílící dolar vůči koruně. "Na cenu tlačí u nafty na podzim a v zimě i vyšší poptávka, protože řada podniků ji používá například na topení," sdělil mluvčí České rafinerské Jaroslav Růžek.

Litr nafty se nyní prodává za 27 až 28 korun a v některých regionech se její cena přiblížila cenám benzinů. Oproti loňsku je nafta dražší zhruba o 50 procent.

Dopravci většinou předpokládají, že i přes drahou naftu k žádnému plošnému zdražení jejich služeb nedojde. "Tam, kde se uzavírají nové smlouvy, je snaha ceny zvýšit. U starých smluv, jež trvají třeba rok, se ceny samozřejmě nemění," dodal Průša.

Zvýšit ceny je ovšem pro dopravce složité kvůli ostré konkurenci. ČESMAD odhaduje, že v nákladní dopravě převažuje nabídka nad poptávkou o 30 procent. "Ceny se tak nedají zvyšovat a existence menších a středních firem je ohrožena," uvedl Felix. Dopravci podle něho nyní spoléhají na novelu zákona o finanční způsobilosti dopravců, která má platit od ledna příštího roku a měla by "pročistit trh".

U osobní přepravy mají firmy složitější situaci kvůli státní regulaci cen. "Zdražit jízdné nelze ze dne na den. Je nutné jednat s okresními a obecními úřady. Pokud cena poroste, bude se muset buď zdražit, nebo zvýšit státní dotace," soudí generální ředitel ČSAD Ostrava Stanislav Purger.

Někteří přepravci řeší zatím situaci vlastními rezervami.
"Růst cen nafty kompenzujeme přesunem zdrojů na úkor investic do obnovy autoparku, ale to nemůžeme dělat dlouho. Jednáme s okresním úřadem o možnosti zvýšit dotace a zatím neřekli, že by to nebylo možné. Ale mají problém s nedostatkem peněz," konstatoval ředitel Okresní autobusové dopravy Kolín Vladimír Zeman.

Nijak radikální nejsou ani zemědělci, kterým vláda letos ceny nafty dotuje v rámci programu "zelená nafta".

Růst ceny nafty se projevuje i jinde: v nákladech ho nesou i hasiči či záchranné služby. "Dbáme na důsledné vytížení vozidel, jež nemocnice využívá," sdělila nedávno ředitelka Fakultní nemocnice v Plzni Marie Kunová.

Ekonomové soudí, že další růst cen nafty lze však ještě očekávat. "Podniky totiž naftu potřebují, a je tedy pro ně těžší omezit spotřebu. Jinak je to u benzinu, kde je poptávka motoristů mnohem pružnější," říká Pavel Sobíšek z Bank Austria Creditanstalt. Rostoucí ceny benzinů letos srazily jejich spotřebu za pololetí o více než sedm procent. Další pokles poptávky se navíc očekává vzhledem ke končící motoristické sezoně.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Stát vyplatí zemědělcům za sucho zhruba 1,2 miliardy, řekl Jurečka

Zemědělci by za škody způsobené letošním suchem mohli podle ministra zemědělství Mariana Jurečky (KDU-ČSL) dostat zhruba stejné kompenzace jako v roce 2015,...  celý článek

Výroba nové Škody Yeti v Kvasinách
KOMENTÁŘ: Ekonomika je jako strom, do nebe však neroste

Vzestup české ekonomiky je nečekaně vysoký, ale je v tom růstu dost skromnosti, vytrvalosti a poctivosti? Není to jen vzplanutí nad tím, jak stát rozdává...  celý článek

(Ilustrační foto;)
Češi spotřebují víc elektrické energie. Produkci táhne uhlí

Češi v letošním prvním pololetí spotřebovali 31 terawatthodin (TWh) elektřiny, proti stejnému období loni o 3,2 procenta více. Meziročně o 2,5 procenta na 44,5...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.