Dvoučlenná hlídka, policista a člen rybářské stráže, před třemi roky ve vlnách Jesenické přehrady přehlédla a smrtelně zranila plavce. O rok později řidič rychle jedoucího vodního skútru pozdě zahlédl pramici, která se před ním vynořila zpoza parníku. Při této nehodě, která patří k nejznámějším na českých vodních plochách, zahynula osmnáctiletá dívka, zatímco její přítel přežil.
Podobným nehodám se snaží zabránit Státní plavební správa vymezováním bezpečných zón pro plavce, do kterých nesmějí vplouvat motorové lodi a na nepřehledných úsecích alespoň omezuje rychlost lodí. Letos chce správa počet těchto míst rozšířit o zóny na přehradách Žermanice a Těrlicko na Frýdecko-Místecku.
Na druhé ze zmiňovaných nádrží vnikne kromě vymezené plochy pro plavce rovněž zóna se zákazem rychlé jízdy motorových lodí. Ty touto částí nádrže budou moci projíždět jen v takzvaném výtlačném režimu, při kterém se příď lodě nezvedá z vody.
Regulaci odstartovala smrtelná nehoda
Na těrlické nádrži vzniknou plochy pro plavce u pláží Pacalůvka, u bufetu Oskar a u pláže u Loděnice. V Žermanicích pak lodě nebudou moci vplouvat do zóny u autokempu Lučina a na opačném břehu k plážím u Horních a Dolních Soběšovic, uvedla ředitelka Státní plavební správy Klára Němcová. Zóna s rychlostním omezením lodí na Těrlicku pak bude ohraničená na levém břehu Lorischovým zámkem a na opačném břehu pláží a kempem Rypien.
S vymezováním bezpečných zón pro plavce začala plavební správa v létě 2016 po úmrtí dívky při zmiňované smrtelné nehodě. Nejprve správa vymezila prostory pro plavce na Slapech a na Orlíku, později se objevily zóny se zákazem vplutí i na vodním díle Dalešice a na Brněnské přehradě. Všechna tato koupací místa budou zachována i v letošní letní sezoně.
Podobné to podle Němcové bude i s místy, která jsou vymezena pro vyžití milovníků rychlé jízdy na vlnách. V loňském roce byly nově vymezeny dva prostory pro akrobatickou jízdu vodních skútrů na vodní nádrži Orlík. Toto povolení zde platí i v tomto roce. Nově budou pro rychlou a akrobatickou jízdu vyčleněny další dvě plochy. První se bude nacházet na vodní nádrži Dalešice a druhá na řece Moravě nad jezem Bělov u Otrokovic.
Oddělení plavců a motorové jízdy na rekreačních vodních plochách se už začalo promítat i do statistik bezpečnosti, které plavební správa eviduje.
Největší nárůst nehod včetně nejzávažnějších se po řadě klidnějších let objevil v sezoně 2015, kdy se jejich počet oproti předchozímu roku zdvojnásobil. Současně s tím rozvolnilo ministerstvo dopravy pravidla pro provoz motorových lodí a skútrů. Vyhláškou, která platí od dubna 2015, umožnilo na vodních plochách, jako jsou přehradní nádrže, velké rybníky nebo na dolním toku Vltavy a Labe jízdu motorových lodí bez rychlostního limitu, pokud se nepřiblíží na 25 metrů od břehu. V některých případech je pak limit stanovený na 50 metrů.
Problém je také hluk
Opatření si kromě obavy o bezpečnost plavců a dalších uživatelů vody vysloužilo kritiku kvůli hluku a obavám, že milovníci rychlých člunů pobyt u vody znechutí ostatním lidem.
V Praze například požadovaly omezení rychlé jízdy veslařské svazy v čele s Českým olympijským výborem a poukazovaly na situaci, kdy se mezi trénujícími sportovci proháněli řidiči vodních skútrů. Plavební správa proto v létě 2016 rychlou jízdu v Praze na Vltavě zakázala na dvou místech. První úsek platí od plavební komory Praha-Štvanice a končí u železničního mostu na Výtoni. Od Výtoně pokračuje asi kilometrový úsek bez rychlostního omezení a od Stadionu vodních sportů na Císařské louce až po Barrandovský most platí druhý úsek s omezenou plavbou.
Zatímco přelom let 2014 a 2015 znamenal nárůst nehodovosti na řekách, vloni se počet nehod významně snížil a na českých řekách a přehradách se nestala jediná vážnější nehoda, která by měla na svědomí lidský život nebo někoho připravila o zdraví.
Celkem plavební správa za loňskou sezonu zaznamenala jedenáct nehod lodí, které se podle Němcové navíc obešly bez významnějších škod na majetku.