Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Trh s krmením pro mazlíčky ovládl Mountfield, loni ho prodal za 300 milionů

  • 86
Největší obchodník se zahradní technikou v Česku, společnost Mountfield, dosáhl loni rekordního obratu 5,8 miliardy korun. Zároveň se stal největším prodejcem krmení pro psy a kočky. Loni prodal 11 000 tun krmiva za více než 300 milionů korun.

Do krmení pro domácí mazlíčky Mountfield naskočil teprve před třemi lety a už se z něj stala jednička na trhu v oblasti krmení pro psy a kočky.

Například specializovaný řetězec PetCenter prodá v této kategorii krmiva za zhruba čtvrt miliardy korun ročně. „Abyste byli největší prodejce, musíte splnit nároky zákazníků jak z hlediska kvality, tak z hlediska ceny,“ láká obchodní ředitel společnosti František Komora. Firma nabízí tři řady krmiva, od standardní až po superprémiovou, pro každou z nich má svou vlastní značku a ve všech kategoriích se firma chlubí výrazně nižší cenou, než má zavedená konkurence.

„Navážíme krmivo přímo z výrobních závodů a tím výrazně ovlivňujeme cenu. Navíc za 25 let Mountfieldu máme v databázi celkem 1,5 milionu zákazníků, každý čtvrtý má psa nebo kočku, to je celkem téměř 400 tisíc potenciálních zákazníků. Právě pro ně bereme krmivo jako službu, na které nepotřebujeme vydělávat,“ dodává.

Největší část marže totiž firmě generuje oblast zahradní techniky a bazénů, zatímco krmivem chce své zákazníky rozhoupat k častějším návštěvám svých prodejen.

Mountfield, který většinově ovládá český podnikatel Ivan Drbohlav, své krmivo vyrábí u velkých evropských výrobců, jmenovitě u nizozemské Partner in Pet Food, italské Monge, polské Mispol a u španělské společnosti Dibaq. „Což jsou továrny vyrábějící většinu značek, které vidíte na českém a slovenském trhu,“ dodává Komora.

Mountfield chystá i hračky a pelíšky

Firma prodává své zvířecí značky výhradně ve své obchodní síti, kterou dnes tvoří 74 prodejen v Česku a na Slovensku. Devadesát procent se prodá v prodejnách, desetina přes internetový obchod firmy. Prodávat přes další řetězce firma neplánuje. Uvažuje však o vývozu svých značek za hranice.

Zatím se Mountfield drží krmiva pouze pro psy a kočky. K suchému krmení, tedy granulím, brzy přijde také mokré - konzervy a oblíbené kapsičky. Firma plánuje také rozšíření o zvířecí hračky, pelíšky či misky. Ale s rozkročením do krmiva pro rybičky, hlodavce a ptáky zatím nepočítá.

I tak Mountfield očekává, že prodeje krmiva v budoucnu dál výrazně porostou. „Čeká náš ještě hodně práce. Ze 400 tisíc zákazníků, kteří mají nějakého mazlíčka, máme zatím jen 160 tisíc, kteří od nás krmivo pravidelně nakupují. Nyní se chceme zaměřit na těch zbývajících 240 tisíc,“ naznačuje ambici pro příští roky Komora.

Dnes tvoří krmivo kolem osmi procent obratu celé firmy, Komora počítá s tím, že objem prodejů se brzy zdvojnásobí. Jen pro letošní rok firma očekává růst prodejů až o polovinu. Pomoci má i masivní reklamní kampaň a rozsáhlé ochutnávkové akce v prodejnách.

Horké léto nakoplo prodej bazénů

Celou firmu v loňském roce táhly zejména prodeje bazénů, ke kterým vybízelo především loňské tropické léto, ale i celkově oživující se ekonomika a s ní související zvýšený nákupní apetit českých zákazníků. Prodeje v této oblasti rostly o desítky procent.

I díky tomu firma zaznamenala nejvyšší obrat ve své historii, a to 5,8 miliardy korun, v posledním zveřejněném roce 2013 to bylo 4,3 miliardy, čistý zisk tvořil 14,2 milionu korun. EBITDA, tedy hrubý zisk před úroky, zdaněním a odpisy, byl zhruba 200 milionů korun.

Současnou ziskovost zástupci společnosti komentovat blíže nechtějí, ale podle jejich slov v posledních letech roste. Výroční zprávy za poslední dva roky však firma zatím nezveřejnila.