Prakticky se ale auta bez mřížek na českých silnicích začnou objevovat o něco později. Nedá se totiž předpokládat, že světové automobilky budou narychlo žádat o novou speciální nákladnou homologaci.
Novinka, kterou spousta podnikatelů vítá, se ale netýká již zakoupených aut nebo vozů, které se budou dál vyrábět ještě podle staré homologace.
"Rozhodně to není tak, že by si lidé v dubnu příštího roku mohli začít vytrhávat z auta mřížky, to v žádném případě. Auto musí zůstat tak, jak bylo schválené," upozornil Josef Pokorný z ministerstva dopravy.
Na konec mřížek v Česku upozornila v březnu jako první MF DNES. čtěte Mřížka v autě nebude potřeba
Je dobře, že se motoristé budou moci zbavit mřížky v autě?
Nová směrnice sjednotí pravidla pro to, co je a co není nákladní auto kategorie N1. Bude stačit, aby auto uvezlo těžší náklad, než bude maximální povolená hmotnost posádky.
Auta s přepážkou budou jezdit dál
Pak už bude považováno za takzvané nákladní vozidlo typu N1, při jehož pořízení si podnikatelé mohou odečíst DPH. To jim zlevní vůz téměř o pětinu. Jednotná evropská směrnice dosud platila jen pro osobní auta.
Uvádět na trh auto podle jednotné evropské směrnice budou mít automobilky možnost od dubna příštího roku, od začátku roku 2011 bude tuto homologaci mít každé nové auto.
"Nedá se očekávat, že do té doby budou automobilky dělat homologaci jen kvůli českému trhu, je to nákladný proces," dodal tajemník Sdružení dovozců automobilů Pavel Tunkl.
Směrnice neznamená, že dál nebudou jezdit auta s přepážkou. "Bude záležet na výrobci, ta možnost bude. Nebude to ale povinnost," dodal Pokorný.
Ministerstvo financí už přemýšlí, že by upravilo možnost odpočtu daně z přidané hodnoty. Právě kvůli obavám, že se začnou vozy používat mnohem více k osobním účelům.
"Zvažujeme různé možnosti řešení kvůli obavám z možného zneužívání nového systému," řekl náměstek ministra financí Peter Chrenko.
V řadě zemí je možný jen částečný odpočet DPH, například v Německu čtyři sedminy, v Itálii jen čtyřicet procent.