Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mühl: Najít v Indii dodavatele je úspěch

  11:44
Mladoboleslavská automobilka chce letos zdvojnásobit v Indii montáž škodovek. Její šéf výroby a logistiky hovoří o tom, jak je těžké cokoli v druhé nejlidnatější zemi dohodnout a organizovat. "Zájmů různých skupin je mnoho, na rozvoj země chybějí peníze," říká Horst Mühl.

Představení nové Škody Fabia na autosalonu v Dillí. | foto: Škoda AutoiDNES.cz

Kdy budete dělat auto za sto tisíc rupií, tedy 45 tisíc korun, stejně jako indická automobilka Tata Motors?
Nikdy. Škoda dělá technicky vyspělé a bezpečné vozy, které za sto tisíc rupií prostě nejde vyrábět.

Co zamýšlené koncernové mini auto UP! a Indie? Není to cesta, jak na trhu uspět?
UP! je velmi dobrý nápad, ale pořád je to koncept, jehož výroba nebyla odsouhlasena. Já myslím, že to auto potřebujeme, jak Volkswagen, tak Škoda. Potřebujeme vůz pro všechny segmenty trhu. A možná může být základem nabídky i na rozvíjejících se trzích, jako je Indie, Čína nebo Rusko. Ale stále se detailně zkoumá, zda je jeho výroba ze všech hledisek vhodná.

Dostáváte při montáži automobilů v Indii pobídky od místní vlády?
Kromě sníženého cla na dovoz dílů, z nichž auta montujeme, žádné pobídky nečerpáme. Čím více tady ale výrobu lokalizujeme, tím víc budeme moci žádat. Na konci tohoto roku by Volkswagen měl otevřít novou svařovnu a lakovnu ve městě Puna, kde se budou vyrábět také nové fabie, což produkci zase více "poindičtí“. Továrna by mohla vyrábět až 120 tisíc vozů ročně, takže máme v prodejích kam růst.

Jak daleko jsou továrna v Puně a škodovácká montovna v Aurangabádu od sebe vzdáleny?
Asi tři sta kilometrů. Na první pohled to není daleko, ale cesta je mezi nimi hrozná. Infrastruktura je teď pro indickou ekonomiku téma číslo jedna. Musí se podstatně zlepšit. Silnice mají malou kapacitu, jsou rozbité a nefunguje ani železnice. Mezi Punou a Aurangabádem nám jezdí asi padesát velkých kontejnerů, což by normálně byla výborná zakázka pro dráhy. Ale všechno musíme vozit náklaďáky.

Kolik místních dodavatelů máte?
Teď to nevypadá úplně dobře a jejich počet musíme podstatně zvětšit. Zatím máme z Indie jen pneumatiky, kola, baterii a několik drobných dílů, například klakson. Ten tady musí něco vydržet (smích). V Indii ale máme teď tým lidí, jejichž úkolem je navázat spolupráci s dalšími dodavateli. To je zásadní předpoklad úspěchu. Ale není snadné dobré firmy najít. U fabie bychom se do dvou let chtěli dostat na více než třicetiprocentní podíl dílů, které budou pocházet z Indie.

Máte zkušenosti také s výrobou v Číně. Je to v Indii horší?
Ano. V Číně vše řídí centrální vláda. Když naplánuje silnici, do roka se po ní dá jezdit. Indická demokracie je sice dobrá, ale zájmů různých skupin je tolik, že se těžko něco dohodne. Zorganizovat tady cokoli je opravdu těžké. Silnou pozici mají navíc lokální vlády a na potřebnou infrastrukturu chybí "centrální“ peníze.

V Indii začínáte prodávat novou fabii. Na jaký segment trhu míří?
Fabia je tady střední třída, pracovně jsme kategorii pojmenovali super hatchback. Na indickém trhu jsme s octavií dosud byli jen ve velmi úzkém segmentu luxusních vozů. Jenže v Indii je všechno orientované na cenu. Pro představu: auto, které tady stojí dva miliony rupií (asi 850 tisíc korun, pozn. red.), si může dovolit přibližně dva tisíce lidí. Z více než miliardy Indů!

Kolik Indů by si mohlo koupit fabii, která na místní trh míří za přibližně 230 tisíc korun?
Příští rok chceme prodat přes 15 tisíc vozů. Trh je pochopitelně větší, ale chvíli bude trvat, než se na něm fabie zažije. Celý segment zdejší střední třídy představuje příležitost prodat asi dvě stě tisíc vozů ročně. A o toto množství se musí podělit všechny automobilky.

Některé statistiky ale tvrdí, že v Indii žije asi 300 milionů lidí patřících ke střední třídě. Proč je tedy prostor prodat jen 200 tisíc aut?
Jenže co je střední třída? Tu indickou rozhodně nemůžete vidět třeba jako českou nebo německou. I když je cena fabie pro indický trh maximálně snížena, člověk ze zmiňované třídy na ni mít nebude.

Jací jsou přímí konkurenti fabie na indickém trhu?
Ford Fiesta a Tata Indica. Sedan střední třídy má na trhu také Toyota.

Proč v Indii neprodáváte kombíky?
Nikdo je nekupuje. Zkusili jsme to s octavií typu kombi, ale neúspěšně. Teď si necháváme dělat studii na prodej fabie typu kombi a třeba se tady za rok objeví.


Kdo je Horst Mühl (60)

Člen představenstva a šéf výroby a logistiky Škoda Auto sbíral zkušenosti s výrobou po celém světě. Před svým příchodem do mladoboleslavské automobilky v roce 2005 působil jako technický viceprezident továrny FAW-Volkswagen v čínském Changchunu, řídil továrnu také v Sarajevu. V roce 2005 vystřídal Mühl ve funkci Karla-Güntera Büschinga a zároveň se vrátil do známého prostředí. V Mladé Boleslavi totiž pracoval již v době, kdy se tam vyráběly modely Favorit a Felicia. V letech 1992 až 1996 byl vedoucím logistiky a následně výroby. Mühl začínal v plánování výroby ve Wolfsburgu, pracoval v továrně TAS Sarajevo a vedl také závod na výrobu agregátů v Salzgitteru. Je vyučeným nástrojařem a po následném večerním studiu nastoupil do Volkswagenu. Mühl je ženatý a má dvě děti.


Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

Vláda pomůže ovocnářům. Mrazy způsobily miliardovou škodu na úrodě

25. dubna 2024  8:44,  aktualizováno  8:56

Škoda na úrodě ovoce kvůli mrazům přesáhne podle odhadů ovocnářů miliardu korun. Poškozena je...

Benátky zavedly turistický poplatek. Vstupenky budou kontrolovat revizoři

25. dubna 2024  8:51

Italské Benátky od čtvrtka zavedly poplatek ve výši pěti eur (asi 126 korun) pro návštěvníky, kteří...

K moři vyrazí víc lidí než loni. Kvůli davům Češi hledají méně okoukaná místa

25. dubna 2024

Premium Na potravinách a jiném zboží nebo na návštěvách restaurací jsou Češi ochotní šetřit, ale na...

Peníze jsou v IT nebo farmacii. V účetnictví moc nevyděláte, ukázal průzkum

25. dubna 2024

Zaměstnanci sektoru IT i mají v poslední době i kvůli umělé inteligenci hledání práce těžší. Když...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...