Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Německo bude na mýtném pro osobní auta prodělávat, tvrdí studie

  10:36aktualizováno  10:36
Mýtné pro osobní auta na německých dálnicích může být pro německý rozpočet výrazně ztrátové, ukazuje studie zpracovaná pro největší evropský autoklub ADAC. Německo by podle analýzy, o níž informoval deník Die Welt, muselo na systém mýtného doplácet stovky milionů eur ročně.

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Ministr dopravy Alexander Dobrindt (CSU) si od zavedení dálničních poplatků pro osobní auta slibuje čistý roční příjem kolem 524 milionů eur (14,2 miliardy korun). Analýzu jeho úřadu už ale zpochybnilo několik jiných studií. Vedle dřívější studie pro stranu Zelených tak činí i aktuální analýza dopravního experta Ralfa Ratzenbergera pro ADAC.

Německá vláda kývla na mýtné pro osobní auta, Česko zvažuje žalobu

Ratzenberger v ní tvrdí, že ministerstvo dopravy očekávané příjmy výrazně nadhodnocuje. Podle jeho propočtů bude projekt, který nedávno schválila německá vláda, už od zavedení v roce 2019 ztrátový. V prvním roce na něj podle experta Německo doplatí 147 milionů eur (3,97 miliardy korun), v roce 2023 už 251 milionů eur (6,78 miliardy korun).

Důvodem je podle analýzy především nastavení systému, který počítá s tím, že za něj budou de facto platit jen zahraniční řidiči. Řidiči v Německu registrovaných aut mýtné sice také zaplatí, posléze jim ale bude vráceno, protože se jim sníží daň z motorových vozidel.

Majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce ještě větší úlevu, než kolik zaplatí na dálničních poplatcích. A právě toto opatření je z rozpočtového hlediska podle studie velkým problémem. Ruku v ruce s tím, jak na německých silnicích bude přibývat ekologických aut, se totiž budou zvyšovat náklady Německa na mýtné.

Na návrh německé vlády, s nímž už souhlasila Evropská unie, hledí skepticky několik evropských zemí včetně České republiky. V lednu ho kritizoval i šéf autoklubu ADAC, podle něhož je mýtné pro osobní vozy zbytečné (více čtěte zde).

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.