Podle propočtů ministerstva dopravy se kvůli nižším sazbám pro autobusy vybere asi o 120 milionů korun za rok méně než dosud. Ilustrační foto.

Podle propočtů ministerstva dopravy se kvůli nižším sazbám pro autobusy vybere asi o 120 milionů korun za rok méně než dosud. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Mýtné autobusovým dopravcům zlevní, jízdenky lidem ne

  • 70
Autobusovým dopravcům v Česku od čtvrtka výrazně klesne účet za mýto placené na dálnicích a rychlostních silnicích. Cestující však úsporu nákladů na straně dopravce v ceně jízdného nepocítí. Dopravní společnosti je nechají na stejné úrovni.

"Dopravci by měli nižší náklady do jízdenek promítnout, ale neděje se tak," rozčiluje se Miroslav Vyka, šéf Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Výši jízdného od září nemění v Česku žádný z velkých autobusových dopravců. "Ceny zůstávají stejné. Když letos zdražila nafta, do cen jsme to také nepromítli," připomíná mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj. Ročně podle něj firma ušetří kolem 15 milionů korun.

Téměř stejně mluví i další velcí dopravci. "Když se mýto navyšovalo, také jsme ceny nezvýšili. Teď úpravy cen také neplánujeme," uvedla předsedkyně představenstva Icom Transport Kateřina Kratochvílová.
 
Ceny na stejné úrovni nechají i Eurolines. "Vzhledem k silnému konkurenčnímu prostředí nebylo doposud možné promítnout do jízdného náklady na mýto nebo zvýšení cen nafty," vysvětluje Pavla Lauermannová z Eurolines.

Dopravci mají pravdu, že cena nafty meziročně značně vzrostla a zdaleka ne všichni zdražili. Nafta nyní stojí zhruba o tři koruny více než před rokem. "Ceny jsme spíše kosmeticky zvyšovali jen na některých úsecích, ale ne na trase Praha – Brno. Razantní snížení cen si tedy bohužel zatím nemůžeme dovolit," dodala Lauermannová.

Stát přijde o 120 milionů ročně

U nejekologičtějších autobusů klesne cena mýta za kilometr na 80 haléřů.

Podle propočtů ministerstva dopravy se kvůli nižším sazbám pro autobusy vybere asi o 120 milionů korun za rok méně než dosud. Ministerstvu nevadí, že dopravci své ceny nesníží a mohli by tak přilákat více lidí do hromadné dopravy.

"Tím, že se neustále zvedají nákladové ceny, je to pro nás do jisté míry záruka, že dopravci jízdné nezdraží nebo zdraží jen minimálně. Zároveň tak vyjadřujeme podporu veřejné dopravě," řekl mluvčí úřadu Martin Novák.

Autobusy dosud platí za mýto stejné sazby jako kamiony. Od září sazby klesnou zhruba na polovinu. Nejvíce změna mýtných sazeb uleví autobusům se třemi nápravami. Ty dosud platily zhruba dvojnásobek toho, co majitelé autobusů se dvěma nápravami. Stejně těžké autobusy s třemi nápravami přitom silnice zatěžují méně.

Autodopravci argumentují, že například v Německu, kde kamiony platí mýto, neplatí autobusy za použití dálnic vůbec nic. Na druhou stranu stát od ledna ještě více znevýhodnil konkurenci autobusů: železnici. Aby částečně ulevil nákladní železniční dopravě, došlo ke zvýšení poplatků za dopravní cestu u osobních vlaků. České dráhy například za první pololetí na tomto poplatku zaplatily o 120 milionů korun více.