Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Mýtné se bude platit podle denní doby, nejdražší je pátek odpoledne

  11:27aktualizováno  15:35
Ministerstvo dopravy by od příštího roku rádo změnilo mýtné sazby. Poplatky za dálnice se nově budou odvíjet od denní doby a dnů v týdnu. Uvedl to ministr dopravy Gustáv Slamečka.

Ilustrační foto | foto: MF DNES

Nejdražší dobou pro ježdění po českých dálnicích by podle návrhu ministerstva mělo být páteční odpoledne. Dopravcům se různě vysoké sazby mýtného zamlouvají víc než zvažovaný páteční zákaz jízd kamionů na celý rok.

Jak ale uvedl Slamečka, zatím není jasné, jak se změna projeví na celkových výběrech mýtného. Změnu sazeb ministerstvu umožňuje novela zákona o provozu na pozemních komunikacích. Tu na začátku září schválila Sněmovna.

Ministr dopravy má připravené tři scénáře, které v nejbližší době hodlá předložit vládě. "Buď celková suma zůstane stejná, nebo se vybere více než dnes, popřípadě méně," uvedl Slamečka. Vzhledem k nedostatku peněz ve fondu dopravy se ale bude snažit přesvědčit vládu, aby se nerozhodla pro třetí možnost. Na změně sazeb v současné chvíli pracuje expertní skupina. V úvahu mimo jiné bere i intenzitu dopravy v jednotlivých časech.

Podle mluvčího sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martina Felixe ale přichází stát s opatřením pozdě. Dopravci totiž uzavírají kontrakty na příští rok už teď a změnu musí promítnout do cen. "Opatření by mělo být finančně neutrální, aby dopravci v souhrnu nezaplatili více než dosud," uvedl Felix. Podle ministerstva ale změna sazeb nebude muset platit od ledna, resort ji může zavést až v průběhu roku.

Mýtné sazby se nyní odvíjejí od počtu náprav a emisních tříd Euro. V průměru vychází sazba na jeden kilometr na 4,05 Kč. Od příštího roku začnou platit poplatky na dálnicích i malá nákladní auta nad 3,5 tuny, v současnosti mají tuto povinnost jen kamiony nad 12 tun.

Všechny změny provádí ministerstvo s jediným cílem - snížit frekvenci jízd kamionů v kritických dnech. Nic se tak podle Slamečky nemění na prázdninovém zákazu jízd kamionů na konci týdne a celoročním zákazu jízd v neděli.

Felix si ale myslí, že stát by se místo opatření k regulaci provozu měl raději soustředit na vyřešení chyb současného mýtného systému. Ministerstvu se podle něj stejně regulace nepodaří. "Náklad je třeba dopravit k zákazníkům v čase podle jejich požadavků, a nikoliv podle sazeb mýtného," dodal.

Z mýtného loni do státní pokladny přiteklo více než šest miliard korun. Podle odhadů ministerstva by se tato částka měla letos kvůli krizi snížit.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Mobilní minipivovar. Pražská firma chce kontejnery dodávat do Číny i Afriky.
Česká firma chce prorazit s pivovary v kontejneru. Jiná plány vzdala

Z přepravního kontejneru se dá postavit dům i kancelář. Nebo minipivovar. Poslednímu, netradičnímu řešení, jak se svézt na boomu řemeslných piv, věří pražská...  celý článek

ilustrační snímek
Ztráta času i peněz. Nikoho nám neposílejte, žádají firmy úřady práce

Hledat nové zaměstnance na úřadech práce je pro podniky v době rekordně nízké nezaměstnanosti ztráta času i peněz. V dlouhodobé evidenci úřadů zůstávají...  celý článek

(Ilustrační snímek)
COOP tlačil na dvě stě dodavatelů. Poškození mohou žádat „bolestné“

Společnost COOP Centrum družstvo, která zajišťuje nákup pro tisíce družstevních prodejen v Česku, tlačila na více než dvě stě dodavatelů, aby plošně snížili...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.