Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Češi omezí kvůli mýtu nákupy, přijdeme o 1,5 miliardy, bojí se v Bavorsku

  10:45aktualizováno  10:45
Obchodníci z příhraničních regionů Bavorska očekávají, že kvůli mýtnému přijdou ročně v přepočtu zhruba o 1,45 miliard korun. Tyto peníze by v tamních obchodech jinak utratili Češi, které od přeshraničních nákupů odradí povinnost zaplatit mýtné na německých silnicích. Píše o tom německý tisk.
Mýtná brána (ilustrační snímek)

Mýtná brána (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Při odhadu propadu tržeb vycházeli bavorští obchodníci z průzkumu, který si zadala regionální pobočka německé Průmyslové a obchodní komory (IHK) v Řezně. V telefonickém dotazování se ptali 500 českých domácností z Plzeňského kraje, jak často jezdívají do Německa, co tam nakupují a jak se to změní po zavedení mýtného.

Z průzkumu vyplynulo, že prodejci z regionu Horní Falc mohou počítat s propadem útraty od českých zákazníků až o 38 procent. To znamená ztrátu 51,8 milionů euro, tedy zhruba 1,45 miliard korun. Největší propad připadá na pohraniční město Cham. Jen obchodníci z Chamu přijdou o 20 milionů eur. "Mýtné bude mít negativní následky pro příhraniční hospodářství. V odhadu přitom ještě nejsou zohledněny propady tržeb v turismu a gastronomii," citoval server Wochenblatt šéfa řezenské IHK Jürgena Helmese.

Průzkum navíc zatím nevypočítává ani ztráty, který bavorskému hospodářství způsobí propad tržeb od Rakušanů a Švýcarů. Ti přitom utrácejí za hranicemi výrazně více než Češi a jejich kupní síle je oproti zákazníkům z Česka dvojnásobná. V případě Švýcarů dokonce trojnásobná.

Ministr chce vyjmout z mýta pohraničí

Bavorský ministr vnitra Joachim Herrmann se už vyslovil proto, aby příhraniční regiony byly ze zavedení mýtného vyňaty. „Všechny okresy podél hranic, v Bavorsku tedy s Rakouskem, Českou republikou a Švýcarskem, by měly být vyňaty ze zákona o zpoplatnění silnic,“ uvedl ministr (více čtěte zde).

„Malý příhraniční provoz by tak zůstal beze změny. Mýtné by se platilo až od hranice následujícího okresu,“ vysvětlil Herrmann. Ve své snaze však zatím zůstal na německé politické scéně osamocen.

Mýtné by na německých silnicích mělo platit od roku 2016 a na rozdíl od původních plánů, které počítaly pouze se zpoplatněním jízdy po dálnici, by se mělo platit za celou německou silniční sít.

Roční známka by měla stát 88 eur, tedy zhruba 2 400 korun. Pro zahraniční řidiče by měly být k dispozici i desetidenní a dvouměsíční známky.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Soukromí železniční dopravci Leo Express a RegioJet (ilustrační snímek)
Máme zájem i o lokálky, řekli soukromí dopravci čtenářům iDNES.cz

České železnice nejsou již téměř deset let doménou státního monopolu Českých drah. Dva největší soukromí dopravci RegioJet a Leo Express přepraví ročně miliony...  celý článek

Ilustrační snímek
Češi čekali na let Travel Service v Itálii 16 hodin, další uvázli v Hurghadě

Na italském letišti Lamezia Terme uvízly v pátek desítky turistů cestovních kanceláří Fischer a Exim Tours kvůli poruše letadla Travel Service. Odlet byl...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.