Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mýtné v Německu bude nejdřív v roce 2017, tvrdí spolkový ministr

  6:52aktualizováno  6:52
Mýtné pro osobní automobily na německých dálnicích se příští rok vybírat nezačne. Berlín plán odložil kvůli právním krokům, které proti Německu chystá Evropská komise. V rozhovoru pro německý bulvární deník Bild to uvedl spolkový ministr dopravy Alexander Dobrindt.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: ADAC

„Zahájením řízení pro porušení smlouvy zabrzdí Evropská komise realizaci poplatku z infrastruktury,“ řekl ministr za vládní CSU s tím, že vláda vyčká případného rozhodnutí soudu, a mýtné tak oproti plánu během roku 2016 nezavede.

Důvodem odkladu zavedení mýtného je podle Dobrindta hlavně právní nejistota, kterou kroky Evropské komise vůči Německu vyvolávají. Není prý proto možné vypsat výběrová řízení na provozovatele mýtného systému.

Mluvčí komise Jakub Adamowicz zdůraznil, že cílem kroku je zajistit, aby především řidiči ze zemí, které s Německem přímo sousedí, nebyli zasaženi nepřiměřeně vysokými poplatky, neboť těm německým se zároveň sníží daň z vlastnictví vozidla. Evropské právo přitom znevýhodňování občanů jiných států zakazuje.

Komise nyní Berlínu poslala dopis s žádostí, aby svůj záměr vysvětlil. Německo má dva měsíce na odpověď. Je to první z několika stupňů procesu, který může teoreticky skončit až u unijního soudu.

Přípravy na spuštění mýta budou podle německého ministra dopravy ale nadále pokračovat. „Spolková vláda jednoznačně prokázala, že zákony o mýtném jsou v souladu s právem Evropské unie,“ uvedl Dobrindt. Výběr provozovatele zahájí vláda však až poté, co rozsudek v případu vynese Soudní dvůr EU. „Od našeho cíle zavést na německých silnicích větší spravedlnost, se nenecháme odradit,“ dodal v rozhovoru ministr.

Dobrindt kritiku z Bruselu odmítá. „Spolková vláda jednoznačně prokázala, že zákony o mýtném jsou v souladu s právem Evropské unie,“ řekl ministr. „Nikdo není diskriminován, všichni majitelé osobních vozů budou poplatek za použití infrastruktury platit. To, co uděláme s naší daní z vlastnictví vozidla, je naše výsostná věc, Brusel tu nemá žádné kompetence. Německo má vyrovnaný rozpočet a když chceme řidičům ulehčit snížením daně, můžeme to kdykoli udělat. Je to jen naše rozhodnutí, po kterém Bruselu nic není,“ zdůraznil.

Německé mýtné v chystané podobě odmítají i některé země sousedící s Německem, včetně Rakouska, Nizozemska a České republiky (více čtěte zde).

Německo je poslední velkou evropskou zemí, která dosud nezpoplatnila své dálnice pro osobní auta. Výše poplatku má podle dosavadních plánů záviset na ekologické náročnosti provozu auta. Rozpětí ročního poplatku bude 22 až 130 eur (přibližně 600 až 3 550 korun).

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.