Na základě dnešního návrhu Evropské komise by mýto pro nákladní auto v budoucnu mohlo podražit. Státy EU by mohly mýtné zvýšit za hluk a zácpy, které vozy způsobují, i za to, že znečišťují prostředí a mohou mít negativní dopady na zdraví lidí. Návrh se týká nákladních vozů nad 3,5 tuny, nikoli osobních aut.
Týdně zaplatí řidiči 130 milionů korun
V Česku přibývá každý den na "kontě" mýtného systému 17,2 milionu korun. Ve všední dny je to zhruba 23 milionů, v sobotu o polovinu méně. Týdně řidiči nákladních aut zaplatí kolem 130 milionů korun, každý měsíc pak přes půl miliardy.
"Všechny ukazatele předepisovaného mýta nám meziročně vzrostly o 15 procent," uvedla Martina Vápeníková, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR, správce českého mýta.
Nejvíce peněz řidiči zaplatili v dubnu. Na mýtném se vybralo přes 556 milionů korun. Zatím nejvíce v historii českého mýtného systému - 24 176 789 korun - kamiony zaplatily 28. května 2008.
"Na základě zpřesněných odhadů po prvním pololetí lze očekávat celkový roční výběr mýta kolem 6,5 miliardy korun. To je o miliardu lepší než v roce 2007," uvedl generální ředitel firmy Kapsch Karel Feix.
"O tom, jak důležitou roli hraje silniční nákladní doprava při růstu ekonomiky, svědčí i fakt, že do mýtného systému i rok a půl po spuštění přibývá každý týden kolem 2 000 palubních jednotek," dodal.