Mýtné zdraží dopravu o třetinu

  • 69
Zamýšlené elektronické mýto vybírané z kamionů má vydělat šestkrát více než dálniční známky. Ministerstvo dopravy plánuje, že by stát měl v prvních letech zavedení mýta získat ročně okolo šesti miliard korun. Náklady na provoz se přitom budou pohybovat do dvou miliard korun za rok.

"Dnes se od kamionů nad 12 tun za dálniční známky vybere asi 650 milionů korun," říká šéf Fondu dopravy Pavel Švagr. Po několika letech od zavedení mýta, s nímž se u kamionů počítá v roce 2005, by výnosy fondu mohly vyrůst až na osm miliard korun ročně.

Podle ministra dopravy Milana Šimonovského by stát měl využít toho, že elektronické mýto začnou vybírat sousední země. Německo letos od září, Rakousko od začátku příštího roku. Cílem elektronického mýta je i v Česku zpoplatnění hlavně tranzitních kamionů.

Sdružení autodopravců Česmad už spočítalo, o kolik se od září prodraží cesta přes Německo. To je jedním z nejčastějších cílů českých kamionů. Například při cestě do Belgie či Nizozemska bude platit kamion, který projede Německo tam a zpět, čtyři a půl tisíce korun místo současných 480 korun.

Pokud pojede jen do tří set kilometrů vzdáleného Stuttgartu, místo dnešních 240 zaplatí 2250 korun. Cesta přes Rakousko bude ještě dvakrát dražší.  V Rakousku se bude platit na dvou tisících a Německu dvanácti tisících kilometrech dálnic. "Očekávané dopady na dopravní firmy budou znamenat zvýšení nákladů o 15 až 30 procent," říká Martin Felix z Česmadu.

V Česku by od roku 2005 měly být zpoplatněny asi tři tisíce kilometrů dálnic a hlavních tahů silnic první třídy. Podle analýz Fondu dopravy nehrozí, že by kamiony po zavedení mýta začaly ucpávat okresní silnice. Zvýšila by se jejich spotřeba a prodloužila doba cestování. 

Fond dopravy jako předpokládaný správce systému s výběrem elektronického mýta od osobních automobilů nepočítá stejně jako v Evropě dříve než v roce 2010.