Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ministr hledá poradce pro mýtný tendr. Za rady mu nabízí 130 milionů

  14:06aktualizováno  14:06
Ministerstvo dopravy hledá poradce pro chystaný miliardový tendr na pokračování provozu kamionového mýtného systému po skončení smlouvy s Kapschem. Cenu za poradenství odhaduje na 130 milionů korun. Vyplývá to z oznámení předběžných informací zveřejněných ve věstníku veřejných zakázek.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Reuters

Za tuto odhadovanou cenu má vybraný konzultant pro ministerstvo dopravy zpracovat koncepci budoucího zpoplatnění a přípravu zadávací dokumentace pro budoucí tendr.

Samotný tendr na projektového manažera plánuje ministerstvo dopravy vypsat do konce května, řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold s tím, že se úřad pokusí tento termín co možná uspíšit. Dopravní resort tak v posledních měsících termín pro vypsání výběrového řízení posunul už podruhé.

Naposledy po nástupu nového ministra Antonína Prachaře přesunul úřad termín pro výběr konzultantské firmy z konce února na konec dubna. Harmonogram příprav na výběr případného nástupce společnosti Kapsch je přitom už nyní napjatý a není jisté, zda se do konce smlouvy se současným poskytovatelem podaří standardní otevřené výběrové řízení dotáhnout do konce.

Mýto v Česku

Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. Loni systém vybral zhruba 8,55 miliardy korun, od zahájení provozu téměř 50 miliard korun. Z vybraného mýtného náleží společnosti Kapsch a jejím subdodavatelům mezi 18 a 20 procenty. Smlouva na desetiletý provoz společnosti končí v roce 2016.

Projektový manažer by pro ministerstvo dopravy měl především zpracovat studii efektivity jednotlivých způsobů výběru mýtného. Má tak rozhodnout, zdali bude výhodné pokračovat v současné takzvané mikrovlnné technologii, kdy se průjezd kamionů a autobusů hlídá pomocí mýtných bran, nebo upřednostní satelitní sledování, případně kombinaci obou systémů.

Definitivně jasné není ani to, kolik kilometrů dálnic, rychlostních silnic a hlavně silnic prvních tříd bude nakonec zpoplatněno. Ministr dopravy Antonín Prachař totiž není příznivcem rozšiřování poplatků na všechny silnice prvních tříd, které schválil předchozí kabinet Jiřího Rusnoka. Otázkou rovněž zůstává, zdali se samotná soutěž na provozovatele mýtného systému pro kamiony nepropojí se zpoplatněním osobních vozidel. Ty by i nadále měly platit za průjezd po dálniční síti formou časového zpoplatnění, papírové kupony by ale podle plánů dopravního resortu mohly nahradit kamery rozpoznávající registrační značky projíždějících vozidel.

Obří tendr na mýtné by se rovněž podle dřívějších úvah ministerstva mohl rozdělit na několik menších soutěží s tím, že centrální správu systému by po vzoru rakouského Asfinagu převzalo tuzemské Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). To v Česku síť dálnic a silnic vyšších tříd spravuje a jeho prostřednictvím tečou finanční prostředky na stavbu silniční sítě.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.