"Její účast je nezbytná, protože jinak by se musela znovu stavět celá infrastruktura včetně elektrických přípojek či systémů pro přenášení dat," vysvětluje náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.
Sám Kapsch nyní vypisuje výběrové řízení na dodávky jednotlivých součástí projektu – podle ministerstva totiž musí minimálně polovinu ze tří miliard obdržet jiné firmy než Kapsch. Část peněz bude také využita k tomu, aby v budoucnosti mohly být na mýtný systém napojeny i další služby.
Ministerstvo si od novinky slibuje, že by mohla omezit vznik kolon především na příjezdu do Prahy a při zúžení dálnice kvůli stavebním pracím. "Proměnlivé dopravní značky přikážou řidičům, aby zpomalili na nižší rychlost, a k problematickému místu tak dojížděli plynuleji," popisuje praktické fungování Hodač.
Na automatické řízení dopravy se těší i dopravní policisté. Zároveň však připouštějí, že řada šoférů sama od sebe omezení rychlosti nebude respektovat. "Proto budeme dodržování rychlosti důkladně kontrolovat," říká Rostislav Plachý z republikového ředitelství dopravní policie. Podle děkana Dopravní fakulty ČVUT Petra Moose se podobné systémy už osvědčily v řadě zemí západní Evropy.
"Dobře to funguje například na dálnicích u Mnichova, kde se zlepšila průjezdnost při ranních dopravních špičkách," uvedl. Dohromady by se na 250kilometrovém úseku dálnice mělo na mýtných branách objevit třicet informačních panelů.
"Část systému bude spuštěna už na konci letošního roku, proměnlivé dopravní značky začnou naplno fungovat příští rok," upřesnil mediální zástupce Kapsche David Šimoník.
Informace v předstihu Hustotu provozu budou vyhodnocovat speciální čidla, příkazy budou řidiči dostávat i s předstihem několika desítek kilometrů. "Pokud třeba u Jihlavy dojde k závažné nehodě, může dojít k usměrňování provozu už od Devíti křížů," dává příklad Moos.
Informace na všech dálnicích
Řidiči na dálnici D1 se tak dočkají výrazného zlepšení v informovanosti o provozu. Dosud jim podávají zprávy pouze tři tabule v každém směru, z krátkého textu se však dozvědí nanejvýš to, kde se nehoda stala, nikoliv jak se mají zachovat. Pokud se systém na brněnské dálnici osvědčí, je pravděpodobné, že se rozšíří i na další důležité tahy.
"V příštích letech bychom navíc při výstavbě mohli využít až 2,5 miliardy korun, které jsou na informační služby vyčleněny z evropských fondů v rámci Operačního programu doprava," říká náměstek Hodač.
Údaje získané automatickým vyhodnocováním hustoty provozu však mohou být využity i jinak než při jeho řízení. Podle Hodače by se mohlo ušetřit třeba na výdajích za pravidelné sčítání intenzity dopravy, které se provádí jednou za několik let. Zatím na neurčito se odkládá plán využívat kamer na mýtných branách pro úsekové měření rychlosti.
"Je to spíše politická otázka. V Česku zatím takový požadavek ze strany státu neregistrujeme," uvedl šéf Kapsche Karel Feix.