On-line rozhovor Odpovědi Karla Feixe čtěte ZDE |
Po roce 2012 se mu tak podle Feixe nevyhne ani Česká republika. "Výše mýta pro osobní vozy je otázkou pro politickou reprezentaci," řekl.
Podle jeho slov je zpoplatnění podle ujetých kilometrů spravedlivější než systém dálničních známek.
Na konci loňského roku tiskový mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka iDNES.cz řekl, že otázka mýta u osobních automobilů přijde na řadu až někdy po roce 2010. S placením mýta se počítá od roku 2011 v Nizozemsku. V ostatních zemích se dálnice zpravidla zpoplatňují prostřednictvím dálničních známek. - více zde
Od začátku příštího roku by měly mýto platit také nákladní vozy od 3,5 do 12 tun. Pokud tento návrh schválí vláda, zpoplatnění této kategorie aut podle Feixe nic nebrání.
"Je to logické pokračování stávajícího mýtného zpoplatnění. Technicky jde o vyzkoušené řešení a nevidíme proto žádný problém to od 1. 1. 2009 spustit," řekl.
Ministerstvo vnitra podle Feixe zatím nepočítá s tím, že by mýtné brány využívalo k měření rychlosti. Prostřednictví bran se rychlost měří například na některých úsecích v Rakousku.
Mýtné se loni vybíralo na necelé tisícovce kilometrů dálnic a rychlostních silnic. Povinnosti platit podléhají zatím jen vozy vážící dvanáct tun a více. V systému je jich nyní zaregistrováno zhruba 250 tisíc. Jeden kilometr jízdy na dálnici stojí v průměru 4,05 koruny.
Od 1. ledna stát navíc pro kamiony zpoplatnil 172 kilometrů silnic první třídy, kde je průměrná sazba 1,9 koruny na kilometr.
Ve hře je však stále i zpoplatnění silnic nižších tříd. Pokud analýzy ministerstva dopravy ukážou, že by to ekonomicky mělo smysl, úřad vypíše nový tendr. Na rozdíl od nynějšího systému na dálnicích, kde kamiony hlídají ocelové brány a mikrovlny, by silnice nižších tříd v budoucnu hlídala družice.