Ty si vystačí s podstatně menším počtem ocelových konstrukcí. V Česku tak vznikne hybridní systém, kombinující obě technologie. Ve čtvrtek o tom jednali zástupci ministerstva dopravy a pracovní skupiny děkana Dopravní fakulty ČVUT Petra Moose, která úředníkům radí při jednáních s firmou Kapsch.
"Definitivní slovo ještě nepadlo, ale hybridní systém s největší pravděpodobností bude. Příští týden se budou dojednávat jen podrobnosti," říká tiskový mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Pokud nebude antimonopolní úřad nic namítat, dokončí celý systém firma Kapsch. Fungovat by měl od počátku příštího roku.
"Nikdo z našeho týmu si nepřeje, aby krajinu pokryl les metalických bran," říká Moos. Podle něho si však dopravci budou muset pořídit nové palubní jednotky, které budou umět komunikovat na dálnici i na silnicích nižších tříd.
Stát by měly kolem sta eur, tedy necelé tři tisíce korun. Dnes používaná zařízení se dodávají na kauci 1550 korun. Pokud je dopravce nepotřebuje, může je vrátit a dostane peníze od státu zpět. Rozšiřování systému se nelíbí zástupcům dopravců.
Autodopravci se bojí zdražování
"Nikdo skutečně nespočítal náklady a výnosy, které rozšíření mýtného přinese," říká mluvčí Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia Martin Felix.
Podle něho se výběr mýtného mimo dálnice poprvé dotkne také lokálních přepravců včetně autobusů, což povede k růstu cen jejich služeb. Zároveň upozorňuje, že satelitní systém je podstatně dražší, a při jeho použití není tak jednoduché kontrolovat řidiče, zda nešvindlují.
"Nelze odhadnout, zda výnosy vůbec přesáhnou náklady na budování systému," říká Felix.