Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Neprůstřelná smlouva s Kapschem brání brzkému šíření mýta mimo dálnice

  7:51aktualizováno  7:51
Mýto se na všechny komunikace I. třídy a některé úseky silnic II. třídy rozšíří nejdříve po roce 2016. Důvodem je nevypověditelná smlouva s firmou Kapsch. Ministr dopravy Pavel Dobeš to řekl v rozhovoru pro Hospodářské noviny.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Ministerstvo chtělo původně rozšířit povinnost platit mýtné za ujeté kilometry i na silnicích nižších tříd od roku 2013. To se ale podle Dobeše nepodaří.

"Co se týče případného zpoplatnění silnic první a případně vybraných silnic druhé třídy pomocí mýtného systému, tak je to v tuto chvíli technicky nerealizovatelné," řekl deníku Dobeš. Důvodem je podle něj systém mýtných bran, který používá firma Kapsch. Smlouva s touto společností skončí až v roce 2016. Dobeš tvrdí, že do té doby je prakticky nevypověditelná, ačkoli není pro stát výhodná.

Toto stanovisko potvrzují podle HN i dopravní experti. "Rozšíření ve skutečnosti možné je, ale s využitím jiné technologie, než jakou používá současný mýtný systém," poznamenal děkan Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.

Jak uvádí deník, problémem u silnic první a druhé třídy je velké množství nájezdů a sjezdů, na kterých by musely být samostatné brány. Další potíží je, že pozemky kolem těchto silnic nebývají majetkem státu. Nepochybně by nastaly komplikace s výkupem pozemků a následně elektrifikací bran, vysvětluje Moos.

Řešením by podle něj bylo zavedení hybridního systému. To znamená, že by řidiči měli v autě jednu krabičku, která by dokázala zachytit, že vůz projel mýtnou bránou, a zároveň by pomocí satelitu určila, že jede po některé ze zpoplatněných silnic I. nebo II. třídy.

To by znamenalo pořízení zcela nového mýtného systému. Ten by musela do roku 2016 buď nabídnout přímo firma Kapsch, nebo by musel fungovat paralelně s již existujícím systémem.

Podle Dobeše by ale existence dvou systémů byla drahá. Zároveň odmítá, aby systém dodala bez soutěže společnost Kapsch. "Zakázku v tak velkém rozsahu si vůbec neumím představit bez výběrového řízení," podotkl Dobeš.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hotel Marriott v pražské ulici V Celnici loni změnil majitele. Nový vlastník za...
Pražské hotely vydělávají stále víc, přitahují bohaté kupce z Asie

Hotelům ve střední a východní Evropě se daří čím dál tím lépe. Všimli si toho i bohatí investoři z Asie, kteří je v posledních letech začali skupovat. Jen v...  celý článek

Díky realitní kanceláři RIA se Jablonci v roce 2013 podařilo prodat byty za...
Až sto tisíc na ruku. Firmy si přetahují lidi, nabízejí peníze i ubytování

Firmy lákají na takzvaný náborový příspěvek dělníky, operátory výroby, skladníky nebo programátory. Hlavně v dělnických profesích se peníze „za přestup“...  celý článek

Ilustrační snímek
Stát vyplatí zemědělcům za sucho zhruba 1,2 miliardy, řekl Jurečka

Zemědělci by za škody způsobené letošním suchem mohli podle ministra zemědělství Mariana Jurečky (KDU-ČSL) dostat zhruba stejné kompenzace jako v roce 2015,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.