Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Neprůstřelná smlouva s Kapschem brání brzkému šíření mýta mimo dálnice

  • 173
Mýto se na všechny komunikace I. třídy a některé úseky silnic II. třídy rozšíří nejdříve po roce 2016. Důvodem je nevypověditelná smlouva s firmou Kapsch. Ministr dopravy Pavel Dobeš to řekl v rozhovoru pro Hospodářské noviny.

Ministerstvo chtělo původně rozšířit povinnost platit mýtné za ujeté kilometry i na silnicích nižších tříd od roku 2013. To se ale podle Dobeše nepodaří.

"Co se týče případného zpoplatnění silnic první a případně vybraných silnic druhé třídy pomocí mýtného systému, tak je to v tuto chvíli technicky nerealizovatelné," řekl deníku Dobeš. Důvodem je podle něj systém mýtných bran, který používá firma Kapsch. Smlouva s touto společností skončí až v roce 2016. Dobeš tvrdí, že do té doby je prakticky nevypověditelná, ačkoli není pro stát výhodná.

Toto stanovisko potvrzují podle HN i dopravní experti. "Rozšíření ve skutečnosti možné je, ale s využitím jiné technologie, než jakou používá současný mýtný systém," poznamenal děkan Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.

Jak uvádí deník, problémem u silnic první a druhé třídy je velké množství nájezdů a sjezdů, na kterých by musely být samostatné brány. Další potíží je, že pozemky kolem těchto silnic nebývají majetkem státu. Nepochybně by nastaly komplikace s výkupem pozemků a následně elektrifikací bran, vysvětluje Moos.

Řešením by podle něj bylo zavedení hybridního systému. To znamená, že by řidiči měli v autě jednu krabičku, která by dokázala zachytit, že vůz projel mýtnou bránou, a zároveň by pomocí satelitu určila, že jede po některé ze zpoplatněných silnic I. nebo II. třídy.

To by znamenalo pořízení zcela nového mýtného systému. Ten by musela do roku 2016 buď nabídnout přímo firma Kapsch, nebo by musel fungovat paralelně s již existujícím systémem.

Podle Dobeše by ale existence dvou systémů byla drahá. Zároveň odmítá, aby systém dodala bez soutěže společnost Kapsch. "Zakázku v tak velkém rozsahu si vůbec neumím představit bez výběrového řízení," podotkl Dobeš.

,