Ministerstvo dopravy, které koncem měsíce vypíše výběrové řízení na dodavatele technologie pro výběr mýta, si totiž nechalo přepočítat analýzu podle aktuální situace a chystané legislativy Evropské unie.
Podle ní si může stát do nákladů dát více položek a zvýšit tak vybírané poplatky. "Kromě toho se ukazuje, že původní propočty vycházely ze starých dat a doprava u nás vzrostla víc, než jsme předpokládali," říká náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek.
Nové sledování se zaměřilo i na rozlišení vozidel podle druhu, takže šlo lépe propočítat, kolik se dá na elektronickém výběru mýta vydělat. Studie ukázala, že provoz je větší, než se původně uvádělo, ale například i to, že už dnes je na sledovaných silnicích první třídy provoz asi dvoutřetinový ve srovnání s dálnicemi.
Proto v konečné variantě chce stát zpoplatnit celkem 2100 kilometrů včetně mezinárodních tahů silnic první třídy. Kromě toho se ukázalo, že v Česku se stejný objem nákladů jako například v sousedním Rakousku vozí větším počtem vozidel.
Ministerstvo dopravy počítá s tím, že ceny za kilometr pro kamiony se budou lišit nejen podle typu nákladního auta, ale i denní doby.
Například malé avie by měly platit okolo 2,50 korun, zatímco dvanáctitunové kamiony okolo sedmi korun za kilometr. Průměrná cena za kilometr se tak z původně zmiňovaných 4,20 korun vyšplhá o korunu až dvě výše. Podle toho, jakou variantu schválí vláda. Kromě toho bude také záležet na tom, jak dopadnou jednání s největšími dopravci v zemi.
Patnáctimiliardový příjem z mýtného by státu přinesli dopravci s auty těžšími než 3,5 tuny a zpoplatnění více než dvou tisíc kilometrů. Na nich se má začít platit od ledna 2008. Už o rok dříve by chtěl stát vybírat peníze na dálniční síti, což je necelých tisíc kilometrů.
Kritici mýtného upozorňují na nepříznivý vliv pro okolí zpoplatněných silnic. Například studie ČVUT předpokládá kolaps dopravy v některých městech, například ve středočeském městě Beroun.
Zvýšení mýtného se nelíbí ani dopravcům. "Je nepřijatelné, aby poplatek za dálnice byl vyšší než třeba v sousedním Německu. Vyžene to dopravu mimo placené silnice," říká Martin Felix ze sdružení dopravců Česmad Bohemia.
"Navíc je absurdní zvyšovat mýtné ve chvíli, kdy poslanci navrhují, aby kamiony po dvouproudých dálnicích mohly jezdit jen v jednom pruhu. To už je lepší okresní silnice," dodává.
MÝTNÉ PRO KAMIONY (cena v Kč za kilometr) | |
Německo (uvažuje o zvýšení) | 4,20 |
Rakousko | 6,60 |
Česko (návrh) | 5,50-6,20 |
Pro nákladní auta: | |
se 2 nápravami | 2,50 |
se 3 nápravami | 5,20 |
se 4 a více nápravami | 7,60 |
Poznámka: návrh včetně cen musí ještě schválit vláda |