Když se však vezme v úvahu růst cen za stejnou dobu, je zvýšení kupní síly zhruba poloviční.
Nejvíce šly nahoru výdělky v Praze a Mladé Boleslavi, nejméně naopak právě v Karviné a Písku.
Hornická sláva
Karviná je typickým příkladem toho, jak se v Česku za posledních patnáct let proměnil žebříček nejlépe hodnocených profesí a oborů.
Ještě počátkem 90. let patřila Karviná k okresům s nejvyššími výdělky v Česku. V roce 1975 byla patnáct procent nad tehdejším průměrem 2317 korun československých na měsíc. Mzdy se přitom tehdy napříč zemí lišily jen o pár stovek.
"Pak šlo ale hornictví rapidně dolů, s tím i zaměstnanost a mzdy," říká Dalibor Zavadský z karvinského úřadu práce.
Ví, o čem mluví, protože Karviná se v posledních letech se zhruba pětinou nezaměstnaných práceschopných obyvatel drží na předních příčkách v zemi.
I přes útlum hornictví a těžkého průmyslu však Ostravsko-karvinské doly v postiženém okrese stále zaměstnávají nejvíce lidí.)
"V okrese je to asi dvacet procent," odhaduje Zavadský. Podobně jako Karvinsko byla postižena i další města severní Moravy a Slezska či Ústecka a Mostecka. Na druhou stranu mzdy v těžkém průmyslu nepatří ani dnes k těm nejnižším a drží na slušné výši výdělky v severních Čechách či Moravě.
S platy jsou na tom špatně naopak některá místa jižních Čech. Písek, kde došlo za třicet let k druhému nejmenšímu platovému nárůstu, je po Jeseníku okresem, kde se platí nejméně v republice.
Písecká textilka Jitex sice stále vyrábí, ale propouští a její obor navíc patří k těm s nejnižším ohodnocením. Konkurence z Číny je velká.
"Jinak zde nic moc nového není," říká pracovnice tamní hospodářské komory. Jedinou výjimkou jsou dva výrobci automobilových dílů v místní průmyslové zóně. Z ní je ještě polovina neobsazena.
Na špici Praha a okolí
Na nejvyšších příčkách žebříčku porovnávajícího platový nárůst za posledních třicet let je Praha a střední Čechy v čele s Mladou Boleslaví.
Hlavní město je dnes jediný region, kde se průměrné mzdy pohybují nad 20 tisíci za měsíc. Praha se ostatním regionům vzdaluje už od roku 1993. Zatímco v roce 1989 byly pražské mzdy jen šest procent nad českým průměrem, v posledních letech jsou zhruba o čtvrtinu vyšší.
Na paty lidem, kteří pracují v Praze, však už dnes těsně šlapou Středočeši. Na Škodu Auto v Mladé Boleslavi je napojena řada dalších firem a letos se rozjíždí v sousedním Kolíně další automobilka TPCA.
"Trh práce Prahy zasahuje do celého Středočeského kraje a výdělkově jej táhne. Výsadní postavení hlavního města a jeho nejbližšího okolí je jevem ve světě obvyklým," říká Jan Vlach z Výzkumného ústavu práce a sociálních věcí.
Připomíná také, že lidé hodně dojíždějí za prací z okresu do okresu, a proto nemusí znamenat, že tam, kde jsou menší mzdy, je i nižší životní úroveň.
Například nově otevíraná kolínská automobilka TPCA nabírala pracovníky z širokého okolí, nejen ze středních a východních Čech, ale i ze severních. Firmy dnes mohou získat od státu podporu za to, když pracovníky svážejí. Od začátku roku bylo příspěvků na dopravu poskytnuto přes 180, přičemž většina z nich na Ostravsku.