V některých případech dochází při prezentaci i k psychologickému nátlaku na uzavření kupní smlouvy. Ilustrační foto

V některých případech dochází při prezentaci i k psychologickému nátlaku na uzavření kupní smlouvy. Ilustrační foto | foto: shutterstock.com

Na 70 procentech předváděcích akcí se porušuje zákon, zjistila inspekce

  • 189
Česká obchodní inspekce letos zjistila porušení zákonů u 70 procent kontrolovaných předváděcích akcí. Prodejci na nich nabízejí hlavně seniorům například deky, domácí spotřebiče, nádobí či masážní a relaxační pomůcky. Podle ředitele České obchodní inspekce Jana Štěpánka agresivita prodejců stále roste.

Česká obchodní inspekce (ČOI) provedla letos od ledna do září 170 kontrol zaměřených na předváděcí akce, porušení zákonů zjistila na 120 z nich. Prodejci často klamali zákazníky a používali agresivní obchodní praktiky, aby jim vnutili mnohdy velmi předražené výrobky.

ČOI za tyto prohřešky dosud uložila 71 pokut v celkové hodnotě 1,3 milionu korun. Loni inspektoři ČOI závady odhalili na polovině předváděcích akcích.

Na předváděcích akcích přituhuje, prodejci lidem upírají i toaletu

"Předváděcí akce patří k nejproblematičtějším a nejagresivnějším formám prodeje v ČR," upozornil Štěpánek. Například při jedné letošní kontrole musely na předváděcí akci zasahovat policie a záchranná služba.

Organizátoři totiž seniorům nalévali alkohol, a když jeden z nich zkolaboval, vyhrožovali inspektorce, která chtěla přivolat záchrannou službu.

Organizátoři loni inspektory často na předváděcí akce vůbec nevpustili. Štěpánek proto rozhodl o vytvoření speciálního týmu.

"Při prezentačních akcích je s těmito občany manipulováno, a jak vyplývá z provedených kontrol, jsou jim nabízeny různé neexistující výhody, slevy, výhry a v některých případech dochází při prezentaci i k psychologickému nátlaku na uzavření kupní smlouvy," upozornila již dříve ČOI.