Česká obchodní inspekce (ČOI) provedla letos od ledna do září 170 kontrol zaměřených na předváděcí akce, porušení zákonů zjistila na 120 z nich. Prodejci často klamali zákazníky a používali agresivní obchodní praktiky, aby jim vnutili mnohdy velmi předražené výrobky.
ČOI za tyto prohřešky dosud uložila 71 pokut v celkové hodnotě 1,3 milionu korun. Loni inspektoři ČOI závady odhalili na polovině předváděcích akcích.
Na předváděcích akcích přituhuje, prodejci lidem upírají i toaletu |
"Předváděcí akce patří k nejproblematičtějším a nejagresivnějším formám prodeje v ČR," upozornil Štěpánek. Například při jedné letošní kontrole musely na předváděcí akci zasahovat policie a záchranná služba.
Organizátoři totiž seniorům nalévali alkohol, a když jeden z nich zkolaboval, vyhrožovali inspektorce, která chtěla přivolat záchrannou službu.
Organizátoři loni inspektory často na předváděcí akce vůbec nevpustili. Štěpánek proto rozhodl o vytvoření speciálního týmu.
"Při prezentačních akcích je s těmito občany manipulováno, a jak vyplývá z provedených kontrol, jsou jim nabízeny různé neexistující výhody, slevy, výhry a v některých případech dochází při prezentaci i k psychologickému nátlaku na uzavření kupní smlouvy," upozornila již dříve ČOI.