Oliver jako jediny z tří bratrů Samwerových vystupuje na veřejnosti.

Oliver jako jediny z tří bratrů Samwerových vystupuje na veřejnosti. | foto: Rocket Internet, iDNES.cz

Vstup na burzu se německým on-line gigantům nepovedl, akcie se propadly

  • 1
Na německé burze se začalo obchodovat s akciemi internetové skupiny Rocket Internet a obchodu Zalando. Hodnota společností se vyrovná největším německým firmám a start obchodování byl jednou z nejvíce očekávaných událostí letošního roku. Začátek se však nepovedl a cena akcií obou firem šla dolů.

Málokdy se podaří, aby titul „největší vstup na burzu v roce“ vydržel jenom jeden den. V sousedním Německu se to stalo internetovému obchodu s módou Zalando, s jehož akciemi se na frankfurtské burze začalo obchodovat ve středu. Už ve čtvrtek je však zastínil vstup internetového „inkubátoru“ Rocket Internet.

Za oběma firmami stojí bratři Marc, Oliver a Alexander Samwerovi. Ti mají pověst nekompromisních investorů a během uplynulého desetiletí se jim skrze nákupy a opětovné prodeje internetových firem podařilo nashromáždit majetek, jehož hodnotu odhadl časopis Forbes na 650 milionů dolarů, tedy přes 14 miliard korun.

„Kamenné obchody patří do středověku“

Jejich hlavní doménou je internetový prodej a vlajkovou lodí byl dlouhou dobu právě největší německý on-line prodejce módy Zalando. Ten sice už do holdingu Rocket Internet nepatří, Samwerovi tam však stále drží podíly. 

„(Kamenné) obchody patří do středověku. Postavily se jenom proto, že dříve neexistoval internet,“ nechal se slyšet Oliver Samwer, který v souvislosti se vstupem na burzu se jako jediný z trojice objevuje na veřejnosti.

Samwerovi byli často kritizováni za to, že nikdy nic sami nevymysleli, a že pouze kopírují koncepty, které vymysleli jiní. Zatím jim však jejich obchodní model vždy vycházel.

Burzovní rozjezd se však obávanému triu příliš nepodařil. Akcie holdingu Rocket Internet, který pomáhá v rozjezdu začínajícím internetovým firmám, se hned po začátku obchodování prudce propadly z počáteční ceny 42,50 euro za akcii až k hranici 35 euro. Pak se sice vrátily zpět na úroveň kolem 40 eur, to ale stačilo, aby analytici označili rozjezd jako zklamání a stejné výrazy se ozývaly i směrem k Zalando.

„Akcie je potřeba hodnotit z dlouhodobého pohledu a ne z krátkodobého, jako je jeden den, týden nebo měsíc,“ reagoval na nepodařený start Oliver Samwer pro televizi N-tv.

Internetový obchod za cenu aerolinií

Hodnota obou společností závisí nyní na denních výkyvech akciových trhů. Jejich trží cena, kterou dosáhly před startem obchodování ohodnocením akcí, však vypovídá o rostoucích vyhlídkách internetového prodeje. Cena Zalando se dostala zhruba na 5,5 miliardy eur, tedy 151 miliard korun. To je téměř tolik jako hodnota aerolinií Lufthansa. Rocket Internet se dostal dokonce na 6,7 miliardy euro, tedy 184 miliard korun.

Deník Süddeutsche srovnal obě společnosti s obchodním řetězcem Metro. Ten má v Německu přes 350 prodejen a spadá pod něj i tisícovka obchodů s elektronikou Saturn a Media Markt, což z něj dělá jeden z největších obchodů na světě (v Česku podniká pod názvem Makro). Jeho burzovní hodnota se přitom pohybuje kolem osmi miliard euro, tedy jen o něco málo výše než u obou internetových firem. O většině prodejců ze skupiny Rocket Internet přitom většina Evropanů nikdy neslyšela, jelikož působí jen na rozvíjejících se asijských trzích.

Objevily se proto varování před vznikem nové bubliny. „Společnost Lufthansa má letadla, na které si můžete sáhnout a obchodní model, který během let ukázal, že dokáže generovat zisky. U Rocket Internet a Zalando si v podstatě kupujete jen naději,“ prohlásil ke startu obchodování s akciemi Klaus Nieding, viceprezident Německé asociace pro ochranu držitelů cenných papírů.