Podle informací firmy Kapsch by mělo být potřebnou palubní jednotkou pro odečet mýtného vybaveno asi 68 tisíc kamionů. Další tisíce si podle předpokladů pořídí v prvních lednových týdnech.
Podle ČTK projevili během pondělního dopoledne dopravci jen minimální zájem o dobíjení kreditu palubních jednotek na mýtné. „Byl tu jeden český autobus, větší nával bude zítra,“ řekla například ráno zaměstnankyně Shellu v Přemyslově ulici v Plzni, kudy projíždějí vozy na Prahu i Rozvadov.
Pracovníci čerpacích stanice na dálnici D5 v Plzeňském kraji očekávají větší nápor dopravců v pondělí odpoledne, až se řidiči po Silvestru vyspí, ale hlavně v úterý.
INFOGRAFIKA: ZPOPLATNĚNÉ ÚSEKY
Za jízdu bez palubní jednotky hrozí řidičům vysoké sankce, které se ve správním řízení mohou vyšplhat až k půl milionu korun. Údaje o neplatičích bude sbírat kontrolní centrum, které vyhodnocuje údaje získané při průjezdu mýtnou branou.
Kontrolní centrála bude zaměřená spíše na dopravce se sídlem v Česku, neplatící zahraniční řidiče budou odhalovat přímo na silnicích celníci.
Generální ředitelství cel má k dispozici 25 vozů Volkswagen Transporter vybavených potřebnými technologiemi. Pokud na dálnici zjistí, že kamion nemá zaplaceno, mohou ho celníci zastavit a na místě pokutovat.
V provozu je v současnosti 210 distribučních míst. Ta jsou rozmístěna podél zpoplatněných komunikací na čerpacích stanicích a také na hraničních přechodech. Distribuční místa slouží k registraci pro platbu předem, tzv. PrePay systém.
Řidič dostane jednotku ihned po registraci a dobije si ji kreditem jako mobil, podle toho, kolik předpokládá, že projede zpoplatněných kilometrů. Jednotku si může posléze dobíjet na jakémkoliv distribučním místě, a tam si může kontrolovat i stav svého kreditu. Na distribučních místech si může i zpětně vybrat nespotřebované předplacené mýtné
Zástupci Kapsch už před startem deklarovali, že systém je připravený. Úspěšnost pilotního provozu dosahovala podle testů 99,66 procenta.