Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Na českých dálnicích se začalo vybírat mýtné

  1:10aktualizováno  11:28
S příchodem nového roku zasáhla české dálnice a rychlostní silnice zásadní změna. Automobily nad 12 tun - tedy kamiony a autobusy - na nich začaly platit mýtné. V průměru 4,05 koruny na kilometr. Společnost Kapsch spustila celý systém přesně o půlnoci.
Mýto, mýtná brána

Mýto, mýtná brána - Mýto, mýtná brána | foto: Martin AdamecMF DNES

Podle informací firmy Kapsch by mělo být potřebnou palubní jednotkou pro odečet mýtného vybaveno asi 68 tisíc kamionů. Další tisíce si podle předpokladů pořídí v prvních lednových týdnech.

Podle ČTK projevili během pondělního dopoledne dopravci jen minimální zájem o dobíjení kreditu palubních jednotek na mýtné. „Byl tu jeden český autobus, větší nával bude zítra,“ řekla například ráno zaměstnankyně Shellu v Přemyslově ulici v Plzni, kudy projíždějí vozy na Prahu i Rozvadov.

Pracovníci čerpacích stanice na dálnici D5 v Plzeňském kraji očekávají větší nápor dopravců v pondělí odpoledne, až se řidiči po Silvestru vyspí, ale hlavně v úterý.

INFOGRAFIKA: ZPOPLATNĚNÉ ÚSEKY

Za jízdu bez palubní jednotky hrozí řidičům vysoké sankce, které se ve správním řízení mohou vyšplhat až k půl milionu korun. Údaje o neplatičích bude sbírat kontrolní centrum, které vyhodnocuje údaje získané při průjezdu mýtnou branou.

Kontrolní centrála bude zaměřená spíše na dopravce se sídlem v Česku, neplatící zahraniční řidiče budou odhalovat přímo na silnicích celníci.

Generální ředitelství cel má k dispozici 25 vozů Volkswagen Transporter vybavených potřebnými technologiemi. Pokud na dálnici zjistí, že kamion nemá zaplaceno, mohou ho celníci zastavit a na místě pokutovat.

V provozu je v současnosti 210 distribučních míst. Ta jsou rozmístěna podél zpoplatněných komunikací na čerpacích stanicích a také na hraničních přechodech. Distribuční místa slouží k registraci pro platbu předem, tzv. PrePay systém.

Řidič dostane jednotku ihned po registraci a dobije si ji kreditem jako mobil, podle toho, kolik předpokládá, že projede zpoplatněných kilometrů. Jednotku si může posléze dobíjet na jakémkoliv distribučním místě, a tam si může kontrolovat i stav svého kreditu. Na distribučních místech si může i zpětně vybrat nespotřebované předplacené mýtné

Zástupci Kapsch už před startem deklarovali, že systém je připravený. Úspěšnost pilotního provozu dosahovala podle testů 99,66 procenta.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Drahé byty vyhánějí obyvatele Prahy, raději kupují domy za městem

Pořídit si byt v Praze je pro čím dál tím více lidí nereálné, a tak si raději kupují či staví domek za městem. To dokládají i aktuální čísla, podle kterých je...  celý článek

(Ilustrační foto;)
Češi spotřebují víc elektrické energie. Produkci táhne uhlí

Češi v letošním prvním pololetí spotřebovali 31 terawatthodin (TWh) elektřiny, proti stejnému období loni o 3,2 procenta více. Meziročně o 2,5 procenta na 44,5...  celý článek

Uhelná elektrárna Neurath
ANALÝZA: Plyn a zelená energie místo uhlí. Čoudící komíny ale zatím nezmizí

Ještě před deseti lety plánovali evropští energetici výstavbu 65 nových uhelných elektráren. Velká část z nich měla vyrůst v Německu, Velké Británii a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.