Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Denně 9 025 kamionů. Provoz na D1 houstne, kolonám navzdory

  14:52aktualizováno  14:52
Rozsáhlé uzavírky kvůli modernizaci a časté kolony neodrazují řidiče kamionů od cesty po dálnici D1. Naopak. Za pět let počty kamionů na nejfrekventovanější české dálnici narostly o pětinu.

Dálnici D1 ucpala hromadná nehoda na 37. kilometru (25. července 2016) | foto: iDNES.cz

Ukazují to data z mýtných bran, která portálu iDNES.cz poskytla společnost Kapsch z úseku mezi Větrným Jeníkovem a Humpolcem. Podle nich tudy za prvních devět měsíců letošního roku projelo 2,464 milionu kamionů a autobusů oběma směry. To je zhruba o pětinu víc než v roce 2012 (viz tabulka níže).

Jde přitom o jeden z nejméně vytížených úseků celé dálnice, kterým projíždějí kamiony hlavně pro dálkové cesty. V přepočtu na jeden den tímto úsekem projelo letos v průměru 9 025 kamionů.

V porovnání se stejným obdobím loňského roku jde o růst o sedm procent. Provoz na dálnici D1 tak z pohledu kamionů houstne rychleji, než na ostatních dálnicích. Počet mýtných transakcí na všech zpoplatněných úsecích za první tři čtvrtletí meziročně stoupl o 5,9 %.

Kamiony na D1
rok (data za leden až září)počet mýtných transakcí v úseku Humpolec - Větrný Jeníkovcelkový počet mýtných transakcí v ČR
20122 062 136258 833 996
20132 065 084265 873 629
20142 151 007283 081 063
20152 296 030305 296 722
20162 463 945323 458 991
  Zdroj: Kapsch

Podle Vojtěcha Hromíře, šéfa sdružení autodopravců Česmad Bohemia, data ukazují, že D1 nese hlavní dopravní zátěž bez ohledu na to, jestli jsou na ní omezení nebo ne. „Alternativa prostě neexistuje,“ řekl. O alternativě se mluví desítky let v podobě dálnice 35 z Hradce Králové do Olomouce, ta je zatím ale stále jen na papíře.

Podle Hromíře se však ukazuje i to, že domněnky o masovém objíždění dálnic po nezpoplatněných silnicích nejsou pravdivé. „Nářky nad tím, že se dělá moc oprav najednou, nemají smysl, když na to stát 20 let kašlal. Toto je pouze daň za nečinnost a kdyby se do toho nepustili, tak by se mohlo stát, že se D1 stane totálně nesjízdnou během pěti let,“ tvrdí Hromíř.

Kolony způsobují na D1 nebezpečné situace. Řidiči pak riskují třeba při otáčení (záběry z 15. srpna 2016):

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.