Hlavní dopravní tepna v Česku se začala rekonstruovat v roce 2013.

Hlavní dopravní tepna v Česku se začala rekonstruovat v roce 2013. | foto: ŘSD

Na D1 kvůli uzavírkám ubyla auta, ukazují první oficiální čísla

  • 60
Na modernizaci dálnice D1 v prvních letech vydělávají především České dráhy a Student Agency. Oběma dopravcům totiž kvůli dopravním omezením mezi Prahou a Brnem narostl počet cestujících.

Část lidí z aut na dálnici D1 se přesunula do veřejné dopravy. Ukazují to data z automatických sčítačů dopravy, která pravidelně vyhodnocuje Ředitelství silnic a dálnic.

Podle ročních průměrů denních intenzit dopravy klesla intenzita dopravy mezi Mirošovicemi a Brnem, kde modernizace probíhá, o šest procent mezi lety 2012 a 2013. O dalších pět procent pak klesla loni. Jde o celková data, osobních aut ubylo ještě více, protože data z mýtného systému ukazují naopak nárůst nákladních vozidel. Celkově na českých silnicích aut přibývá i díky tomu, jak roste ekonomika. 

„Určitě je to důsledek modernizace úseků na zmíněném tahu. Část dopravy se přelévá na dálnici D11, tam byl zaznamenán nárůst intenzity dopravy v roce 2013 oproti roku 2012 o 2,5 procenta,“ řekla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Podle údajů z mýtného systému přitom roste dlouhodobě i přes modernizaci počet nákladních aut na D1. Loni meziročně počet kamionů mezi Mirošovicemi a Kývalkou stoupl o více než čtyři procenta. „Kamiony nemají žádnou reálnou alternativu k modernizované D1, proto ani s obtížnější průjezdností neklesá počet kamionů jedoucích po D1,“ vysvětlil mluvčí Kapsche David Šimoník.

Stoupla kvalita cestování, tvrdí České dráhy

Lidé se z osobních vozů přesunuli do vlaků. České dráhy už několik let uvádějí, že počty cestujících mezi Prahou a Brnem rostou bez ohledu na samotné stavební práce na D1. „Od roku 2011 se jedná o nárůst v řádu desítek procent. Tento nárůst dáváme do souvislosti s vyšší kvalitou služeb a vlakových souprav a s tím, že si cestující více váží svého času. Cestující mohou ve vlaku pracovat nebo odpočívat při sledování filmů, místo aby se věnovali řízení auta,“ říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Firma navíc loni začala na trase používat nejnovější vlaky railjet, které dál rozšířily kvalitu služeb. „Předpokládáme, že zájem bude růst i v letošním roce v souvislosti s dalším vylepšením služeb,“ dodal Štáhlavský. Během letošního roku má být například v railjetech wi-fi připojení k internetu. 

Vlak je zatím podle jízdního řádu nepatrně pomalejší než autobus, zrychlit by měl po dokončení úprav koridoru v Ústí nad Orlicí a Úvalech.

I cestujících v autobusech ale přibývá. Student Agency, která na této trase dominuje, hlásí meziroční nárůst pasažérů mezi Brnem a Prahou o čtyři procenta. „Řada cestujících raději přesedla z auta do autobusu, kde může čas strávených na cestách smysluplně využít,“ vysvětluje nárůst šéfka autobusové dopravy Student Agency Ivana Kašická.

Dopravní omezení na D1 začnou v příštích týdnech, pokračovat má oprava dalších úseků.