Zvlněné dálnici D47 prý chybí jedna vrstva, experti mluví o bourání

  • 522
Nechvalně proslulá dálnice D47 má další problém. Expertní vrty prováděné na objednávku Ředitelství silnic a dálnic ukázaly, že pod povrchem vozovky chybí celá jedna vrstva dálnice. Část už zprovozněné dálnice se bude muset podle některých expertů zbourat, tvrdí ministr dopravy Zdeněk Žák.

Namísto hutného kameniva, podobnému výplni železničních tratí, je pod povrchem dálnice úplně jiný materiál: struska s příměsí drobných úlomků kameniva. Chybí tak zásadní kus nosné části podloží dálnice.

Vady zjistili experti na dvoukilometrovém úseku dálnice Ostrava - Rudná - Hrušov. Jsou výsledkem prvních 27 vrtů z celkem 111, které mají odpovědět na to, kdo může za dvacet kilometrů nekvalitní dálnice, která se začala nedlouho po otevření na povrchu vlnit. Sám Žák tvrdí, že vinu nenesou jen stavaři, ale i stát, který dílo v takovém stavu převzal.

"Bohužel jsme došli k velmi závažným zjištěním (...) nejpodstatnější konstrukční vrstva dálnice D47 zcela chybí," uvedl Žák na tiskové konferenci. Dodal, že tato vrstva chyběla u všech provedených vrtů. Zjištění je překvapivé, dosud se předpokládalo, že vlnění dálnice způsobila bobtnající struska v jejím podloží.

Stavba dálnice D47

Dálnice D47 vedoucí přes Ostravsko do Polska se začala stavět v březnu 1999. Symbolicky ji zahájil Miloš Zeman (tehdy premiér ČR) a počítalo se s tím, že bude hotová do konce roku 2009. Výstavba se od počátku potýkala s problémy, protože na ní chyběly peníze.

Zemanův kabinet tehdy krátce před volbami a bez výběrového řízení přiklepl kontrakt izraelské firmě Housing & Construction. Po volbách vláda Vladimíra Špidly zakázku zrušila, protože byla příliš drahá (následně Česko muselo zaplatit izraelské firmě pokutu za zrušení kontraktu), a rozhodla o tom, že se o jednotlivé úseky dálnice bude soutěžit v tendrech.

Tehdejší premiér Miloš Zeman zahájil stavbu dálnice D47. (28. května 2002)

Tehdejší ministr dopravy Jaromír Schling.

"Zhotovitel nedodržel schválenou projektovou dokumentaci stavby, vyfakturoval a obdržel úhradu za neprovedené vrstvy," konstatovala předsedkyně komise D47 a ředitelka Úseku kontroly kvality staveb Miloslava Pošvářová. Chybějící vrstva je přitom zásadně důležitá pro pevnost dálnice. Kvůli vadám má podle ní dálnice nižší únosnost a životnost, mluví však i o podvodu na daňovém poplatníkovi, který uhradil neprovedené práce a materiál.

"Všichni odborníci, se kterými jsme komunikovali, se shodují na jediném možném řešení problému, kterým je rozbourání celé dálnice, snesení všech materiálových vrstev a vybudování dálnice nové," dodal Žák. Neřekl, kdo radikální krok navrhuje, mají to však být odborníci z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), ministerstva dopravy a komise D47.

Podle Žáka se zároveň diametrálně změní postup státu v reklamačním řízení. Spory o vady na dálnici a mostech vede stát s firmou Eurovia už od roku 2008. Na začátku října stát vyhrál první arbitráž, podle které musí firmy Eurovia, Skanska a Porr zaplatit 12,5 milionu korun za neoprávněné účtování (více čtěte zde).

Načasování den před volbami

"Pokud tyto vrty opravdu ukazují na nesrovnalosti v podloží stavby, pak je třeba zkoumat a prokázat, zda jde o příčinu nebo naopak následek zvlnění dálnice," namítá zhotovitel dálnice Eurovia, která výsledky vrtů nemá k dispozici. Dostat by je měla během čtvrtka. "Jedná se o materiál studený odval, který určilo ŘSD v zadávací dokumentaci a jeho bobtnání právě vede k posunům v podloží stavby a jejich jednotlivých vrstev," uvedla mluvčí Petra Kučerová.

Stavební firma varovala "před případným zneužitím této komplikované kauzy v předvolebním boji" a opakováním "politických útoků postavených na manipulaci s fakty, obdobně jako tomu bylo v minulosti za exministra Víta Bárty". Ministr Žák kandiduje za Stranu práv občanů - Zemanovci. Ministr odmítá, že by zveřejnění záměrně načasoval, aby se zviditelnil, sondy jsou prý nové.

Podle Eurovie navíc reklamační pravidla určují, aby byly vrty prováděny společně a podle metody, na které se obě strany dohodnou. "To se dosud nestalo," tvrdí firma. Žák to odmítá s tím, že prý se stavař vrtů účastní.

Na otázku, zda je absence vrstvy podvodem, Žák iDNES.cz řekl, že je několik variant. "Pokud by to byl podvod, jednalo by se jednoznačně o největší podvod v historii moderního evropského stavitelství. Nechci o tom ale spekulovat, ještě to bude mít dohru," dodal.

Ostravu úvahy o bourání dálnice děsí

Pokud by se o bourání dálnice přece jen rozhodlo, znamenalo by to pro Ostravu podle náměstka moravskoslezského hejtmana pro dopravu Daniela Havlíka katastrofu. "V současné situaci při nárůstu hromadné dopravy a při nárůstu dopravy celkově si neumím tuto situaci představit, protože by to znamenalo pro Ostravu skutečně kalamitní stav," řekl Havlík agentuře ČTK.

Připomněl zároveň, že dosud není dokončena stavba silnice I/11 ve směru na Opavu, Ostrava nemá žádný obchvat a dálnice je pro město klíčovou stavbou. "Pro Ostravu by to znamenalo katastrofu," řekl náměstek.

,