Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na devíti kilometrech ostravské dálnice reklamuje stát 901 vad

  13:33,  aktualizováno  16:02
Na téměř devíti kilometrech nekvalitní ostravské dálnice D47 reklamuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) rekordní počet vad. Celkem jich našlo 901, většina z nich je na třech špatných mostech. Stát firmě Eurovia vytkl třeba hrbolatý povrch vozovky, praskající beton, zatékání do mostů a rezavění jejich konstrukce.

Zavěšený most je součástí úseku dálnice D47, překonává řeku Odru a Antošovické jezero. | foto: Archiv soutěže

Všechny kritizované vady jsou na dálnici D47 v úseku Ostrava, Rudná - Hrušov. Tato část dálnice za 4,3 miliardy korun je v provozu od prosince roku 2007. Příčinami vad je podle znaleckých posudků ŘSD většinou nekvalitní struska a odpad v podloží dálnice. Dodavatel stavby Eurovia a Ředitelství silnic a dálnic na sebe v posledních měsících v dlouhé mediální přestřelce svalují odpovědnost za chyby.

901 vad

Odborníci ŘSD napočítali na úseku dálnice D47 u Ostravy celkem 901 vad. Z toho 460 na mostech, 343 na samotné dálnici a 98 na mimoúrovňových křižovatkách.

Většina z vad, které nyní správce silnic reklamuje, připadá na mosty. Zbytek na samotnou dálnici a mimoúrovňové křižovatky. Dálnice má zvlněný povrch, některé stožáry veřejného osvětlení se naklánějí, betonová svodidla praskají, v odstavných pruzích jsou trhliny, vypočítává úřad Reného Poruby.

Nerovnosti jsou i na mostních závěrech. Konstrukce mostů navíc rezaví a mosty trpí poruchami odvodnění. Dalším typem vad jsou poruchy opěrných zdí. Do konstrukce opěrné zdi například zatéká, v betonu jsou trhliny a opěrné zdi se nadměrně naklánění a sedají si. ŘSD chce, aby Eurovia vady v rámci záruky opravila.

Mapa úseku s vyznačením vad

"Uvedený počet reklamací je oproti ostatním stavbám podobné délky vysoce nadprůměrný," uvedla mluvčí úřadu Nina Ledvinová. "Kdybychom přenesli jednotlivé vady na ilustrační mapu, tak by téměř tisíc bodů samotnou komunikaci v daném úseku zcela zakrylo, " dodal René Poruba.

Povrch vozovky se začal vlnit nedlouho po uvedení úseku dálnice do provozu. Eurovia ale pochybení odmítá. Ředitel firmy Martin Borovka už dříve uvedl, že použitý materiál, který nyní bobtná a způsobuje zvlnění vozovky, si přálo ŘSD.

Ministr dopravy Pavel Dobeš v neděli slíbil, že se bude snažit, aby spor neskončil tak, že opravu vadné dálnice zaplatí i stát, jako v případě vlnící se dálnice D11 na Hradec Králové, stavěné firmou Skanska. Tento spor zhruba před rokem dopadl tak, že opravy za 100 milionů korun rovným dílem financoval stát a firma Skanska.

Eurovia: Stavbu posuzují lidé napojení na ABL

Šéf Eurovie Martin Borovka v nedělních Otázkách Václava Moravce zkritizoval výběr členů expertní komise ministerstva dopravy. Podle něj nejsou kompetentní pro posouzení technického stavu stavby.

"Tam není jediný odborník na stavební práce, jediný člověk, který by byl schopný posoudit technický problém, jak na mostech tak na vlnícím se tělese," řekl. Dva navržení právníci podle něj mají vazby na bezpečnostní agenturu ABL. "Pan právník Duda a pan právník Kopřiva z právního odboru jsou lidé, kteří jsou všude jmenováni jako lidé, kteří jsou spojeni se společností ABL, na všech serverech, stačí si to jednoduše vygooglovat," řekl Borovka.

Ministr dopravy nízkou odbornost týmu expertů odmítl. Členy komise jsou podle něj například ředitel odboru infrastruktury Josef Kubovský, vrchní ředitel legislativního odboru Jakub Kopřiva, státní tajemník ministerstva dopravy Daniel Bartek či pracovník Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových Miroslav Duda.

Autoři: ,





mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.