Ministr dopravy Dan Ťok (18. března 2015)

Ministr dopravy Dan Ťok (18. března 2015) | foto: Petr Topič, MAFRA

Na dohodě koalice vydělá Kapsch. Mýtné brány budou dalších 3 až 5 let

  • 38
Změna způsobu výběru mýta se odkládá. Ještě 3 až 5 let po roce 2016, kdy končí smlouva s firmou Kapsch, bude používán mikrovlnný systém. Zároveň minimálně po tuto dobu nebudou mýtem zpoplatněny silnice nižších tříd. Až poté bude vypsáno další výběrové řízení, které umožní případný přechod na satelitní mýtné.

Shodli se na tom zástupci ČSSD, ANO a KDU-ČSL při jednání v Poslanecké sněmovně. O mýtném bude ve čtvrtek jednat vláda.

Podle ministra dopravy Dana Ťoka se všechny tři strany shodly téměř na všem, „na devadesát procent“. Jediný nesoulad mezi stranami je v tom, jak dlouho má ještě trvat přechodná doba, po kterou má být dál používán systém s mýtnými branami, který nyní provozuje rakouská firma Kapsch.

Zatímco Ťok prosazuje, aby to po roce 2016, kdy končí současná smlouva s Kapschem, bylo ještě dalších pět let, sociální demokraté podle něj akceptují jen tři roky výběru mýta s využitím současného systému. To potvrdil i poslanec za ČSSD Jan Birke.

„Dohodli jsme se rovněž, že vypíšeme soutěž na manažera mýta a že zrekonstruujeme řídící výbor pro mýto. Dohodli jsme se, že materiál půjde do vlády, kde musí být vyřešena poslední malá nedohoda, jestli tři nebo pět let,“ řekl Ťok. Technologicky neutrální mýtné bude připravovat manažer mýta.

Ťok: Pět let může být zajímavých i pro konkurenci Kapsche

Ministr dopravy iDNES.cz řekl, že kratší než pětileté období by snižovalo zájem jiných firem než Kapsch ucházet se o provozování současného mýtného systému, zatímco pět let by už i pro konkurenty Kapsche mohlo být zajímavých. „Soutěžit na pět let bude efektivnější,“ řekl. „Jestli tu soutěž vyhraje Kapsch, nebo někdo jiný, je otázkou výsledku té soutěže,“ prohlásil.

„Předpokládám, že dojdeme ke shodě, jestli to bude na tři nebo na pět let,“ řekl poslanec za sociální demokracii Birke. „Jsem přesvědčen, že tři roky stačí. Je to na rozhodnutí členů vlády,“ uvedl po jednání s Ťokem, kterého se za lidovce účastnil Jan Kasal.

Dohoda vládní koalice podle exministra dopravy Zbyňka Stanjury z ODS jasně nahrává rakouské firmě Kapsch. „Při podmínce využití stávajících mýtných bran nemá žádná jiná firma technické znalosti potřebné pro jejich provozování,“ řekl Stanjura.

ČSSD původně chtěla po Ťokovi něco jiného, ale ustoupila

Sociální demokraté přitom původně trvali na tom, aby Ťok připravil do konce července technologicky neutrální výběrové řízení, které by hned poté, až vyprší smlouva s Kapschem, umožnilo jinou technologii výběru mýta.

A sociálnědemokratičtí politici se domáhali zpoplatnění silnic druhých a třetích tříd, od čehož nyní na několik dalších let ustoupili. To Birke iDNES.cz potvrdil.

Na konci července se kvůli tomu dokonce premiér Bohuslav Sobotka z ČSSD a ministr dopravy Ťok z hnutí ANO ostře střetli. Sobotka ministrovi vytkl, že zčásti rezignuje na jiný způsob výběru mýta, například v podobě satelitního systému.

„V podstatě můj šéf ve vládě mi dává pokyn, jakou technologií a v jakém rozsahu mám mýto zpoplatňovat. Jinými slovy, hodně určuje, kdo má vyhrát. A to si myslím, že mohou všichni případní účastníci soutěže použít při odvolání,“ kritizoval za to Ťok předsedu vlády (více čtěte zde).