Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Na dokončení dálnice do Ostravy schází peníze

  11:01
Řidiči, kteří se těšili, že na podzim budou moci jet z Ostravy po dálnici až do Prahy, mají asi smůlu. Kvůli nedostatku peněz hrozí, že se výstavba chybějících úseků zastaví. Nečekanou a překvapivou informaci o potížích při financování stavby dálnice potvrdil MF DNES viceprezident Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Pavel Vítek.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Dan Materna, MAFRA

"Stát zatím neví, kde by mohl peníze najít," řekl Pavel Vítek. "Hledají se stavby, na kterých by stát mohl omezit financování. To se netýká těch, které jsou financovány i ze zdrojů Evropské unie. O ty peníze bychom jinak přišli. A výstavba dálnice D47 bohužel patří do té první kategorie, takže se může stát, že se její financování zastaví," dodal Vítek.

Pokud se financování výstavby dálnice zastaví, bude hrozit, že se řidiči propojení se zbytkem dálniční sítě hned tak nedočkají.

Podle původních plánů mělo být propojení na zbytek dálniční sítě v republice hotovo v listopadu 2010.

"S otevřením počítáme v listopadu příštího roku. Jen v případě nepřízně počasí nebo kdyby scházely peníze, tak bychom úsek otevřeli až v prosinci," řekl před pouhými dvěma měsíci Roman Kluzák z tiskového odboru Ředitelství silnic a dálnic.

Situace se ale během dvou měsíců dramaticky změnila.

"Při stanovování termínu dokončení dálnice se vycházelo z předpokladů o příjmech fondu starých dva roky. Ty se ale nepodařilo naplnit," vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka.

"Dostavění dálnice do Ostravy je ale pro ministerstvo jednou z priorit. Na duben je naplánován kontrolní den dálnice, kterého by se měl zúčastnit i pan ministr. Ten by měl na Ostravsko přijet s konkrétním řešením celého problému," dodal Pavel Kupka.

Ve hře je několik variant

Řešením, kterého se všichni obávají nejvíce, je úplné zastavení prací na výstavbě zbývajících úseků dálnice. To by znamenalo, že se řidiči při cestě z Ostravy dostanou maximálně několik kilometrů za Klimkovice, kde současná dálnice končí, a ve směru od Olomouce budou muset sjet z dálnice u Bělotína.

"Zatím nevíme, jak to bude, zda budeme stavět například jen jeden pruh dálnice tak, aby byl hotový, to bychom mohli do listopadu stihnout," vysvětluje Jan Gogela, manažer výstavby dálnice D47 z Ředitelství silnic a dálnic.

"Problém je ale v tom, že tento způsob výstavby je silně neekonomický. Když se staví oba pruhy dálnice najednou, vyjde to podstatně levněji," přibližuje další problémy související s nedostatkem peněz na výstavbu dálnice mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka.

Úsek dálnice D47 mezi Bělotínem, Hladkými Životicemi a Bílovcem je pro fungování dálnice nejdůležitější. Bez něj nemá již otevřená část dálnice v bezprostředním okolí Ostravy prakticky smysl.

"Hledáme způsob, jak jej postavit," přiznává Martin Kupka. "Kvůli nedostatku peněz musíme najít kompromisní řešení pro výstavbu tohoto úseku, protože je nám jasné, nakolik je dálnice pro Ostravu důležitá. V současnosti hodnotíme, jak na tom jednotlivé stavby dálnice ve druhé polovině roku budou, snažíme se vše vyřešit tak, aby se nemuselo přestat stavět," dodává mluvčí.

Je ovšem velice pravděpodobné, že se stavět přestane. Minimálně na úseku mezi Bohumínem a státní hranicí s Polskem. Tento úsek se začal stavět jako poslední a problémy byly i na polské straně, kde se má dálnice napojit na polskou autostrádu A1. Jednou z možných variant tak je, že se tento úsek přestane stavět úplně a ušetřené peníze se využijí právě na výstavbu dálnice mezi Bělotínem a Bílovcem.

"V současnosti se jedná o možnostech státního rozpočtu a rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, ze kterého je výstavba dálnice financována. Ve hře jsou také evropské peníze, zde sice příliš možností není, ale snažíme se udělat vše pro to, abychom mohli dotace z Bruselu získat," dodal Martin Kupka.

Opozdí se i výstavba přivaděčů

Prvními stavbami, které mohou být kvůli shánění prostředků na dostavění dálnice odloženy, mohou být dálniční přivaděče.

Ministerstvo dopravy se tak může dostat do paradoxní situace. Na začátku tohoto roku totiž zpoplatnilo provoz na silnicích R48 a R56, přestože dříve jeho zástupci prohlašovali, že dokud nebudou tyto silnice napojeny na dálnici, k jejich zpoplatnění nedojde.

Dálniční přivaděč na Místeckou ulici, který by měl dálnici propojit se silnicí R56 ale s největší pravděpodobností padne za oběť shánění peněz pro dostavbu dálnice mezi prvními. Obyvatelé kraje tak budou muset platit několik let zbytečně dálniční poplatky za používání silnice, ze které se na dálnici vůbec nedostanou. Zpoplatnění obou silnic zvýšilo dopravní zatížení přilehlých obcí, jako je Sviadnov, Žabeň, Paskov nebo Hrabová až o třetinu.

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Jak se peče uran. Reportáž z hlídané továrny, kde vzniká palivo do elektráren

5. května 2024

Korejská republika vyrobí téměř třicet procent elektrické energie prostřednictvím domácích...

Pár kilometrů, poloviční ceny. Byty na severu Čech jsou dražší než v Německu

5. května 2024

Premium Navzdory zpomalení ekonomiky a vysokým úrokovým sazbám cena nemovitostí na českém trhu za poslední...

Jak uspořit a zabránit impulzivnímu nákupu? Číňanky hledají rady na sítích

4. května 2024

Čínské ženy na sociálních sítích hledají návody na to, jak ušetřit finance. Podporují se také v...

Jižní Korea bojuje se smrskflací. Výrobci i prodejci musí hlásit zmenšení zboží

4. května 2024

Jihokorejský antimonopolní úřad se vydal do boje proti smrskflaci. Výrobci a dodavatelé potravin...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....