Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Na dokončení dálnice do Ostravy schází peníze

  11:01aktualizováno  11:01
Řidiči, kteří se těšili, že na podzim budou moci jet z Ostravy po dálnici až do Prahy, mají asi smůlu. Kvůli nedostatku peněz hrozí, že se výstavba chybějících úseků zastaví. Nečekanou a překvapivou informaci o potížích při financování stavby dálnice potvrdil MF DNES viceprezident Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Pavel Vítek.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Dan Materna, MAFRA

"Stát zatím neví, kde by mohl peníze najít," řekl Pavel Vítek. "Hledají se stavby, na kterých by stát mohl omezit financování. To se netýká těch, které jsou financovány i ze zdrojů Evropské unie. O ty peníze bychom jinak přišli. A výstavba dálnice D47 bohužel patří do té první kategorie, takže se může stát, že se její financování zastaví," dodal Vítek.

Pokud se financování výstavby dálnice zastaví, bude hrozit, že se řidiči propojení se zbytkem dálniční sítě hned tak nedočkají.

Podle původních plánů mělo být propojení na zbytek dálniční sítě v republice hotovo v listopadu 2010.

"S otevřením počítáme v listopadu příštího roku. Jen v případě nepřízně počasí nebo kdyby scházely peníze, tak bychom úsek otevřeli až v prosinci," řekl před pouhými dvěma měsíci Roman Kluzák z tiskového odboru Ředitelství silnic a dálnic.

Situace se ale během dvou měsíců dramaticky změnila.

"Při stanovování termínu dokončení dálnice se vycházelo z předpokladů o příjmech fondu starých dva roky. Ty se ale nepodařilo naplnit," vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka.

"Dostavění dálnice do Ostravy je ale pro ministerstvo jednou z priorit. Na duben je naplánován kontrolní den dálnice, kterého by se měl zúčastnit i pan ministr. Ten by měl na Ostravsko přijet s konkrétním řešením celého problému," dodal Pavel Kupka.

Ve hře je několik variant

Řešením, kterého se všichni obávají nejvíce, je úplné zastavení prací na výstavbě zbývajících úseků dálnice. To by znamenalo, že se řidiči při cestě z Ostravy dostanou maximálně několik kilometrů za Klimkovice, kde současná dálnice končí, a ve směru od Olomouce budou muset sjet z dálnice u Bělotína.

"Zatím nevíme, jak to bude, zda budeme stavět například jen jeden pruh dálnice tak, aby byl hotový, to bychom mohli do listopadu stihnout," vysvětluje Jan Gogela, manažer výstavby dálnice D47 z Ředitelství silnic a dálnic.

"Problém je ale v tom, že tento způsob výstavby je silně neekonomický. Když se staví oba pruhy dálnice najednou, vyjde to podstatně levněji," přibližuje další problémy související s nedostatkem peněz na výstavbu dálnice mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka.

Úsek dálnice D47 mezi Bělotínem, Hladkými Životicemi a Bílovcem je pro fungování dálnice nejdůležitější. Bez něj nemá již otevřená část dálnice v bezprostředním okolí Ostravy prakticky smysl.

"Hledáme způsob, jak jej postavit," přiznává Martin Kupka. "Kvůli nedostatku peněz musíme najít kompromisní řešení pro výstavbu tohoto úseku, protože je nám jasné, nakolik je dálnice pro Ostravu důležitá. V současnosti hodnotíme, jak na tom jednotlivé stavby dálnice ve druhé polovině roku budou, snažíme se vše vyřešit tak, aby se nemuselo přestat stavět," dodává mluvčí.

Je ovšem velice pravděpodobné, že se stavět přestane. Minimálně na úseku mezi Bohumínem a státní hranicí s Polskem. Tento úsek se začal stavět jako poslední a problémy byly i na polské straně, kde se má dálnice napojit na polskou autostrádu A1. Jednou z možných variant tak je, že se tento úsek přestane stavět úplně a ušetřené peníze se využijí právě na výstavbu dálnice mezi Bělotínem a Bílovcem.

"V současnosti se jedná o možnostech státního rozpočtu a rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, ze kterého je výstavba dálnice financována. Ve hře jsou také evropské peníze, zde sice příliš možností není, ale snažíme se udělat vše pro to, abychom mohli dotace z Bruselu získat," dodal Martin Kupka.

Opozdí se i výstavba přivaděčů

Prvními stavbami, které mohou být kvůli shánění prostředků na dostavění dálnice odloženy, mohou být dálniční přivaděče.

Ministerstvo dopravy se tak může dostat do paradoxní situace. Na začátku tohoto roku totiž zpoplatnilo provoz na silnicích R48 a R56, přestože dříve jeho zástupci prohlašovali, že dokud nebudou tyto silnice napojeny na dálnici, k jejich zpoplatnění nedojde.

Dálniční přivaděč na Místeckou ulici, který by měl dálnici propojit se silnicí R56 ale s největší pravděpodobností padne za oběť shánění peněz pro dostavbu dálnice mezi prvními. Obyvatelé kraje tak budou muset platit několik let zbytečně dálniční poplatky za používání silnice, ze které se na dálnici vůbec nedostanou. Zpoplatnění obou silnic zvýšilo dopravní zatížení přilehlých obcí, jako je Sviadnov, Žabeň, Paskov nebo Hrabová až o třetinu.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Noční Tokio.
Přímý let Tokio - Praha do roku 2020? Hlavní město chce více turistů

Vedení hlavního města usiluje o zřízení přímé letecké linky mezi Prahou a Japonskem. Chce tak zvýšit počet japonských turistů v české metropoli. V pondělí to...  celý článek

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Boeing 737 společnosti ČSA
Stále více Čechů létá z Ruzyně do Itálie, tradiční Frankfurt naopak padá

Miláno už není pro Čechy jen centrem nákupů, ale i východištěm do italských hor a jezer. Více se létá také do Říma, díky čemuž hlásí Letiště Václava Havla...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.