Severomoravský podnikatel Bogdan Heczko, člen představenstva nové dceřiné společnosti Českých drah ČD Cargo, podniká společně s klíčovou postavou spediční firmy Čechofracht. Největší tuzemský speditér přitom s cargem Českých drah intenzivně obchoduje a často si od něj pronajímá vlaky.
A navíc v případě, že by se stát rozhodl železniční nákladní dopravu prodat, bude jistě patřit mezi hlavní uchazeče.
Řebíček problém v konfliktu zájmů přehlíží
Podle ministra v tom není problém. „Pana Heczka navrhl generální ředitel drah Bazala a já po základním seznámení neměl důvod ho vetovat. Případné konfliktní vztahy budou včas řešeny,“ řekl Řebíček.
Šestatřicetiletý Bogdan Heczko spoluvlastní a zároveň šéfuje ostravské firmě ITeuro, která se zabývá podnikovými informačními systémy. Většinovým majitelem je však jedenačtyřicetiletý miliardář René Holeček.
Jeden z původních privatizátorů Třineckých železáren také šéfuje dozorčí radě Čechofrachtu. A není vyloučeno, že patří i mezi majitele – Čechofracht oficiálně ovládá anonymní společnost z Kajmanských ostrovů.
Dráhy nejsou s to už dva týdny vysvětlit, čím si Heczko nominaci do vedení ČD Cargo vysloužil. „Všichni členové představenstva a dozorčí rady byli nominováni s přihlédnutím k jejich odborné způsobilosti a přínosu pro novou dceřinou společnost,“ zní nicneříkající odpověď. Heczko na vzkazy redakce nereagoval.
Cargo ještě nevzniklo, stát už ho chce spojit
Nově vznikající ČD Cargo má de facto monopol na tuzemskou železniční nákladní dopravu. Z drah do něj přejde 13 tisíc zaměstnanců, skoro tisícovka lokomotiv a přes 33 tisíc nákladních vozů.
Právě ty si od drah firmy jako Čechofracht často pronajímají. Vláda se teď rychlými manévry snaží cargo spojit s jeho slovenskou obdobou.
Vznik dceřiné společnosti ČD Cargo, plány na fúzi se Slováky a pohyb státního majetku za mnoho miliard se děje ve veliké rychlosti.
A zřejmě kvůli němu dojde k personálnímu zemětřesení v celých drahách. Podle informací, které první přinesl týdeník Euro, by se šéfem carga měl stát dosavadní velitel celých Českých drah Josef Bazala. Na horkou židli drážního generálního ředitele má usednout finančník Petr Žaluda, dosavadní šéf pojišťovny AXA.
Vláda strašně spěchá
Bazala má k železniční nákladní dopravě blízko. V 90. letech založil společnost Spedi-trans, která se na ni specializuje a před několika lety ji koupil Čechofracht. Někteří kritici upozorňují na to, že s tím, jak v posledních letech klesá zisk drážního carga, rostou zároveň výdělky soukromých firem, jako je Speditrans a Čechofracht.
Společnost ČD Cargo formálně vznikne až v prosinci a zatím nejsou vyjasněné ani její vztahy k mateřským drahám. Ale Topolánkova vláda už připravuje fúzi se Slováky.
Zda začnou vážná jednání se slovenskou stranou, rozhodoval kabinet včera na svém večerním zasedání. O tom, jak moc vláda spěchá, svědčí i to, že materiál, jenž má analyzovat výhody, nevýhody a rizika spojení se Slováky, neprošel díky premiérově výjimce standardním meziresortním připomínkovým řízením.
Vyjádřit se k němu v lhůtě pěti dnů měly jen finance, ministerstvo zahraničí a vicepremiér pro evropské záležitosti. Není jasné, zda by byl vzniklý konglomerát určen k prodeji, stejně jako to předtím vláda plánovala s českým cargem. Zájemců by jistě bylo dost.