Výjimkou mezi velkými akcemi je trutnovský festival – na propagačních materiálech byste hledali loga velkých společností marně. Ilustrační foto

Výjimkou mezi velkými akcemi je trutnovský festival – na propagačních materiálech byste hledali loga velkých společností marně. Ilustrační foto | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Na hudební festivaly proudí od firem miliony

  • 5
Letní hudební festivaly rostou. Přitahují více návštěvníků i více firem, které na těchto masových akcích nechtějí chybět. Obří poutače, internetové kavárny, sportovně relaxační zóny. Přesně tohle obsahuje reklamní kampaň O2 Bubble, se kterou letos vyrukuje největší tuzemský operátor na hudebních festivalech.

Pozadu nezůstává ani T-Mobile, který v rámci globální kampaně T-Music ovládne také řadu domácích podniků.

"Hudební festival je ideální možností oslovit zákazníky stejné věkové skupiny, podobného životního stylu v přirozeném prostředí," říká Zuzana Kadlečková, manažerka sponzoringu T-Mobilu.

Vodafone se letos hudebních podniků vzdal. "Chceme se odlišit a jít svou vlastní koncepční cestou. Naší hlavní aktivitou je letos karlovarský filmový festival," tvrdí mluvčí Vodafonu Jakub Hrabovský. Ještě vloni sponzoroval taneční festival Summer of Love.

"I pro nás jsou hudební festivaly klíčovou sponzorskou aktivitou. Podporujeme hudbu napříč žánry," tvrdí Klára Gajdušková, mluvčí České spořitelny.

Velké peníze tečou i od pivovarů. Každá značka se zaměřuje na určitý žánr a na určitou skupinu návštěvníků a jejich preferencí. "Kupříkladu Pilsner Urquell začal podporovat jazz, nejprodávanější pivo Gambrinus je partnerem rocku, Velkopopovický Kozel se zase zaměřuje na folk a country," upřesňuje mluvčí Plzeňského Prazdroje Alexej Bechtin.

Různé druhy partnerství
Velcí sponzoři s festivaly uzavírají několik druhů partnerství. Titulární partner je nejužší spolupráce, vyplývá z ní závazek, že se jméno společnosti objeví v názvu projektu.

Generální partner má nárok na velké prostory pro své akce a na nejlukrativnější reklamní plochy. "Jde o rozložení reklamních ploch a o prostor pro akce. Tím se rozlišuje intenzita partnerství," říká Tomáš Dufek manažer pro sponzoring z O2.

Klára Gajdušková z České spořitelny připouští, že jde o milionové částky. Sponzoři kryjí až polovinu rozpočtu festivalů – rozpočty největších z nich se u nás blíží k třiceti milionům korun.

O přesných číslech se nikomu mluvit nechce. Přesto se tvůrci festivalů shodují, že silný partner neznamená automaticky úspěch. Šéf Rock for People Michal Thomes říká, že byť dnes mají silné partnery, klidné spaní stejně nemá.

"Stále jde hlavně o lidi, kteří musí dorazit v co největším počtu. S tím souvisí i přízeň počasí – a to nikdo neovlivní." Ale připouští, že velcí sponzoři znamenají velké kapely a další rozvoj festivalu.

Aleš Bleha, tvůrce festivalu Summer of Love, tvrdí, že nejde dělat festival jen díky velkým sponzorům. "Nejde stavět hned obří festival a na jeden rok. Je to otázka vývoje, získání důvěry lidí a zkušeností. Jinak je to jako začít stavět dům od střechy. Snadně získané velké peníze mohou být zrádné," míní Bleha.

Poukazuje tím na svůj vlastní případ. V roce 1998 se plánoval druhý ročník projektu, který měl navázat na menší akci Summer 97.

"Tehdy jsem neodhadl situaci a snažil se už udělat velkolepý taneční festival. Ale předběhli jsme dobu. Nikdo tady ještě nevěděl, co to velký festival je. Do dneška doznívají dluhy z té doby," připouští.

I díky této zkušenosti přežil a letos může oslavit jedenáctý ročník svého festivalu.

"Velké sponzory nechceme"
Výjimkou mezi velkými akcemi je trutnovský festival – na propagačních materiálech byste hledali loga velkých společností marně. "Platíme to hlavně z vlastních prostředků," říká Martin Věchet, jeden z otců Trutnov Open Air Music Festivalu.

Záměrem pořadatelů je, aby si lidé na tomto festivalu odpočinuli od všudypřítomných reklam. "Pěkným sponzorům se nebráníme, ale žádná nafukovací monstra tady nechceme."

Festivalu vloni připadla také dotace od města dvě stě tisíc korun. Podle Věcheta však jde o směšný zlomek rozpočtu.

Mnohem štědřejší je ostravský magistrát, který zařadil festival Colours of Ostrava mezi významné akce s podporou města. Podle mluvčí ostravské radnice Andrey Vojkovské festival získá tři miliony korun.

,