Zrenovovaný dvoupatrový vagon má nově automatické otevírání dveří.

Zrenovovaný dvoupatrový vagon má nově automatické otevírání dveří. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Na jihočeské tratě vyjely 40 let staré dvoupatráky po kompletní obnově

  • 19
Na jihočeské regionální tratě nasadily České dráhy zmodernizované 40 let staré dvoupatrové vagony. Fandové železniční historie možná budou smutní, ale většině cestujících se po koženkových sedačkách nebo umakartovém obložení stěn stýskat určitě nebude.

Úpravy čtyř patrových vozů stály 16 milionů korun. První tři jsou již v provozu od začátku prázdnin na trati České Budějovice - Černý Kříž - Nové Údolí. Čtvrtý, který byl ve středu představen na budějovickém nádraží, bude jezdit z Českých Budějovic přes Kájov do Volar.

Dráhy nasazují na jihočeské tratě zrenovované dvoupatrové vagony.
Původně koženkové sedačky mají nový textilní potah.
Na jihočeské tratě dráhy nasazují zrenovované dvoupatrové vagony

Vagony pocházejí z Německa a jsou staré téměř 40 let. Opravovaly se v Českých Velenicích.

Modernizované vozy

Kde jezdí: České Budějovice - Černý Kříž - Nové Údolí, České Budějovice - Kájov - Volary

Rychlost: až 120km/h

Počet míst k sezení: 128

Délka: 26,8 metrů

Hmotnost: 40,5 tuny

"Nejsložitější byla modernizace dveří, které se předělaly z mechanického otevírání na elektronické tlačítkové ovládání. Pro ochranu před sevřením je v prostoru pohybové čidlo a kontaktní lišta. Zmodernizovali jsme i WC, kompletně celý interiér od potažení sedaček po nové protiskluzové podlahy, nový lak i krytinu," řekl Pavel Novák, vedoucí obchodního odboru společnosti PMV Servis.

Snížený vstup do vlaku ocení maminky s kočárky a tělesně postižení. Ve vagonu je i větší prostor pro přepravu jízdních kol. Proto bude i tento vůz jezdit na trati, kterou využívají turisté při cestě na Lipno a Šumavu.

Jižní Čechy jsou druhým regionem v republice, kde takto opravené vozy jezdí. Prvním krajem, v němž se objevily, byla Vysočina.

Na trať z Rybníka na Lipno vagon nesmí, je prý příliš dlouhý

Zástupci Jihočeského kraje chtěli, aby alespoň jeden zmodernizovaný vůz jezdil na trati Rybník - Lipno nad Vltavou. Tam ho ale z technických důvodů nechce pustit Správa železniční dopravní cesty.

Dráhy nasazují na jihočeské tratě zrenovované dvoupatrové vagony.

"Mají obavy z toho, aby nevykolejil kvůli velké vzdálenosti středů podvozků a poloměru oblouků. My jsme za asistence odborníků absolvovali na této trati zkušební jízdu a vše bylo v pořádku," konstatoval poradce jihočeského hejtmana pro železniční dopravu Ivan Študlar.

"Jde původně o tramvajovou trať s největšími poloměry oblouků v kombinaci s klesáním a stoupáním. Na ni směla již za dob CK Jihozápadní dráhy vyjíždět pouze kratší vozidla.

My jako současný provozovatel této dráhy tuto normu také dodržujeme," řekl mluvčí Železniční dopravní cesty Pavel Halla a dodal: "Navíc vůz, který by na této trati chtěly České dráhy provozovat, je paradoxně nejdelším vozidlem v jejich vozovém parku. Jejich úsilí lze přirovnat ke snaze provozovat autobusovou dopravu na cyklostezce."