Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Na koleje letos vyjedou nové vlaky za 4,5 miliardy

  • 24
Cestující vlaky Českých drah se letos mohou dočkat alespoň částečného zlepšení komfortu. Firma hodlá nakoupit nové vlaky celkem za 4,5 miliardy korun, které chce nasadit především na příměstskou a regionální dopravu.

Nová vozidla chtějí dráhy zaplatit především z peněz, které loni dostaly za převod majetku na Správu železniční dopravní cesty.

Za nové vozy dráhy již loni zaplatily zálohy, letos tak doplatí 3,6 miliardy korun. Loni se zálohami na letošek do obnovy vozového parku vložily 4,5 miliardy Kč.

Během letošního roku by na koleje mělo vyjet 12 nových příměstských vlaků CityElefant, 46 regionálních motoráků nebo 13 modernizovaných přípojných vagonů pro motorové vlaky.

Zatím bez výsledku zůstává úsilí drah nakoupit stovku starších modernizovaných rychlíkových vagonů. Ty by měly zlepšit žalostný stav vozového parku v dálkové dopravě, kdy ani cestující vlaky kategorie expres nemají zaručeno, že cestu nestráví v třicet let starém vagoně s koženkovými sedačkami v kupé.

Dráhy byly loni těsně před dohodou s Deutsche Bahn, do Česka dokonce dorazil prototypový vagon. "Dohoda ale nakonec zkrachovala na nepřijatelných právních a záručních podmínkách druhé strany," vysvětluje náměstek šéfa drah pro osobní dopravu Petr Moravec. Riziko podle něj spočívalo v tom, že nebylo jasné, zda by vozy po skončení leasingu přešly do vlastnictví Českých drah.

Aktuálně tak dráhy chystají na rychlíkové vagony vypsání výběrového řízení. Mělo by se tak stát do konce března. Současně připravují také tendr na pronájem osmi motorových jednotek pro rychlíky Praha - Rakovník a Praha - České Budějovice. Pokud budou mít soutěže vítěze, investice ve výši 4,5 miliardy se ještě navýší.

Zastaralý vozový park však bude i nadále patřit k největším problémům drah. České vlaky s průměrným věkem 26 let jsou v Evropě mezi nejstaršími. Na obnovu vozového parku získaly dráhy zhruba osm miliard za prodej majetku SŽDC.

Generální ředitel drah Petr Žaluda však již dříve v rozhovoru pro MF DNES připustil, že do nových vozů nepůjde celá tato suma, ale část z ní bude použita na uhrazení ztrát regionální dopravy. Konkurenční dopravci transakci kritizují jako nepovolenou státní podporu.