Z třiceti korun se stalo třináct set
Cestující, která si nepřála být jmenována, neboť její dluh u Dopravních podniků stále trvá, také »zapomněla«. Z pokuty ve výši třicet korun za to, že při kontrole revizora u sebe neměla tramvajenku s ročním kuponem, se za pět let stalo třináct set korun. Leckdo se asi zeptá, proč se pět let vyhýbala zaplacení mizerných tří desetikorun? Odpověď je jednoduchá: myslela, že se na její prohřešek zapomnělo. Zhruba po půl roce od chvíle, kdy ji přistihl revizor, dostala výzvu k zaplacení zmíněné pokuty plus penále, dohromady tři sta korun. Měsíc dopis nosila v kabelce a pak ho někde vytratila. Čtyři roky byl klid. Před měsícem dostala obálku se sumou, která ji vyděsila: má zaplatit 1300 korun. Začala pátrat po příčinách vysokého penále - zjistila, že dopis obíhal po různých poštách asi dva roky. Protože nebydlí na adrese svého trvalého bydliště, obálka ji nenašla. »Penále mi obludně narostlo, ale já jsem o tom, že mě Dopravní podniky stále vedou na seznamu dlužníků, nic nevěděla,« brání se žena. Podle vyjádření Šárky Petříčkové z advokátní kanceláře má smůlu. »Když není v případě zásilky do vlastních rukou adresát zastižen ani v náhradním termínu a uplyne třídenní lhůta pro vyzvednutí na poště, považuje se poslední den této lhůty za den doručení. A to i přesto, že se adresát o uložení písemnosti na poště nedozvěděl,« uvádí Petříčková. Spor o zaplacení pokuty se tedy může táhnout celá léta. A pokud je prohřešků více, je konečná srážka z výplaty uskutečněná v jediný den svou výší dost nepříjemná. »Pokutu a soudní výlohy za přestupek z roku 1994 mi strhli z výplaty o čtyři roky později - společně se sankcemi za černou jízdu v dalších letech,« říká Tomáš Janda z Prahy. Soud mu naúčtoval celkem šest tisíc korun - za čtyři jízdy načerno v letech 1994 až 1996. »Všechny čtyři částky mi soud strhl z výplaty v jediný den, pochopitelně přesně před odjezdem na dovolenou. »Navíc jsem se nevyhnul diskusím v zaměstnání, mzdová účetní na mě křičela, že jsem ostuda podniku.« říká Janda.
Postup jednotlivých firem se někdy liší
Pražský dopravní podnik podle mluvčí Zuzany Knoblochové jízdu načerno zaeviduje v počítači jako přestupek. »Pokud ji někdo do patnácti dnů nezaplatí, předáme věc advokátní kanceláři,« říká. V tom okamžiku je třeba vedle původních dvou set korun počítat s další stokorunou výdajů. Částka zahrnuje výlohy za právní zastoupení a poštovné. Advokátní kancelář pak na své náklady člověka vyzve, aby dluhy zaplatil - pokud ani potom nereaguje, záležitost řeší soud. »Velice snadno se pak pokuta může vyšplhat až na tisíc tři sta korun,« uvádí Zuzana Knoblochová. Dopravní podnik pak navíc může použít i velice účinný nástroj k uhrazení svých pohledávek exekuci, tedy zabavení majetku či přímou srážku ze mzdy. »Věřitel přitom není před podáním žaloby povinen dlužníka znovu upomínat. Argument cestující, že o žalobě nevěděla, a tudíž nebude platit úrok z prodlení, nebude mít v případném soudním řízení naději na úspěch,« říká Petříčková. Podobně se chová i brněnský Dopravní podnik. Jeho mluvčí Hana Pohanová vysvětluje: »Po čtrnácti dnech, kdy nebyla pokuta za černou jízdu zaplacena, se částka zvyšuje z dvou set korun na na čtyři sta a u ostatních linek zůstává na dvou stovkách.« Cestující pak má dalších třicet dnů na zaplacení dluhu. Když ani tato cesta není úspěšná, poslední instancí je opět soud. U něj se však už hraje o 600 korun za jízdu načerno na autobusové lince a o dvě stě korun při jízdě tramvají nebo trolejbusem.
Kolik stojí jízda načerno?
Město Pokuta (v Kč) Podmínky zaplacení
v autobuse v tramvaji ostatní
Brno 200 200 200 úhrada do 14 dnů, po 30 dnech
je věc předána soudu
Hradec Králové 200 - 200 úhrada do 3 dnů, po 30 dnech
je věc předána advokátní kanceláři
Ostrava 200 200 200 úhrada do 7 dnů, jinak se platí až
1000 korun u soudu
Praha 400 200 200 úhrada do 15 dnů, potom je záležitost
předána advokátní kanceláři
Pramen: Dopravní podniky
Co může dělat revizor?
* Provádět kontrolu v dodržování přepravních podmínek
* V případě nedostatků ukládat peněžité pokuty
* Odebírat neplatné a falešné cestovní doklady
* Dávat cestujícím rady, pokyny, upozornění nutné k zachování bezpečnosti při přepravě
* Rozhodovat o právu přepravit cestujícího nebo jeho zavazadlo