Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Na předvánoční nákupní horečku platí jednoduchá pravidla

aktualizováno 
Předvánoční nákupní horečky jsou ideální příležitostí pro některé obchodníky, aby se zbavili zboží, které neoplývá přílišnou kvalitou.
Předvánoční nákupní horečky jsou ideální příležitostí pro některé obchodníky, aby se zbavili zboží, které neoplývá přílišnou kvalitou. Zákazníci si však bohužel za mnohé potíže s takovými výrobky mohou sami, neboť ve snaze sehnat všechny dárky nakupují v rychlosti a nevěnují výběru zboží dostatečnou pozornost. "Právě v okamžiku nákupu má zákazník největší příležitost se příštím problémům vyhnout. Lidé však často zboží neprohlédnou dostatečně a až doma se diví, co to vlastně koupili," potvrzuje František Lobovský ze Sdružení obrany spotřebitelů (SOS). "Zákazníci také často kupují zboží s falešnou představou, že je budou moci kdykoli vrátit nebo vyměnit. Ani v případě řady firem, které tuto možnost v reklamní kampani výslovně slibují, to přitom nebývá bez problémů," varuje Lobovský. Přestože již v mnoha městech existují poradny pro spotřebitele, mnozí zákazníci do nich přicházejí až poté, co jejich reklamaci v prodejně zamítli. A to je pozdě. "Pouze jeden z deseti spotřebitelů se přijde poradit o svém problému předtím, než zboží nebo službu reklamuje," říká z vlastní zkušenosti František Lobovský. Známé nákupní zásady, které jsou v předvánočním období dvojnásob aktuální, sice riziko nevýhodné koupě zcela nevyloučí, ale tomu, kdo se jimi bude řídit, mohou pomoci je alespoň omezit.

***

* Nenechte se zlákat k unáhleným nákupům zboží, které nepotřebujete a které se vám obchodníci snaží vnutit.

* Důvěřujte spíše kamenným obchodům. Riziko špatného nákupu a problémů s reklamací je u stánků mnohem vyšší.

* Každý prodejce musí podle zákona své zboží řádně označit. Nekupujte výrobky, kterým chybí základní označení: název výrobku, jméno výrobce (dovozce, dodavatele), údaje o množství, hmotnosti či velikosti, konečná cena a případně návod v češtině. U potravin nesmí chybět ani označení minimální trvanlivosti či data spotřeby, u textilních výrobků údaje o složení materiálu, u bot o materiálech použitých v hlavních částech.

* Každému zboží začíná v okamžiku nákupu běžet záruční doba, standardní trvá šest měsíců. Záruční doba se vztahuje i na opravy a úpravy a je tříměsíční.

* Cena, která se vymyká průměru, je podezřelá. Nápadně nízká může například varovat před skrytou vadou.

* Po zaplacení máte právo na pokladní blok. Ten je užitečný (ale nikoli ze zákona nutný) při reklamaci.

* Každou smlouvu před podepsáním pečlivě prostudujte. Důležitá je možnost odstoupení od smlouvy.

* Informujte se o nabízeném zboží a službách před jejich nákupem. Nevíte-li si rady, zajděte do některé poradny pro spotřebitele. Jejich služby jsou zdarma.
Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Druhé finálové utkání hokejové extraligy mezi Kometou a Zlínem (18. dubna)...
Podniky diskriminovaly nevidomé i fanoušky Komety, odhalila inspekce

Česká obchodní inspekce zjistila v prvním čtvrtletí pět případů diskriminačního jednání v obchodech a restauracích. Inspektoři za to uložili tři pokuty v...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Češi nakupují na webu jako diví, za šest měsíců utratili 46 miliard

Internetoví prodejci letos předpokládají, že jejich obrat poprvé překročí magickou stomiliardovou hranici. Výsledky za první pololetí ukazují, že k tomuto cíli...  celý článek

Vejce se signaturou BE, tedy Belgií coby zemí původu
Většina směsi z toxických vajec na Slovensku již byla použita

Většina z dodávek vaječné směsi s nadměrným obsahem nebezpečné látky fipronil, které v uplynulých týdnech skončily ve čtyřech bratislavských hotelech, byla již...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.