Na Škodě vydělal stát i Volkswagen

  1:00
Automobilka Škoda slaví v polovině dubna výročí. Od chvíle, kdy do ní vstoupil německý koncern Volkswagen, uplynulo patnáct let. Za tu dobu se ze Škody Auto stal ukázkový příklad povedené privatizace. Firma prosperuje a táhne celou českou ekonomiku.
Škoda Auto, automobil, pneumatika

Škoda Auto, automobil, pneumatika - Škoda Auto - ilustrační foto | foto: Škoda AutoiDNES.cz

Vše přitom mohlo být úplně jinak. Někteří politici chtěli vidět automobilku raději v kuponové privatizaci nebo v rukou francouzského Renaultu.

Do VW jeli už komunisté
"Jsem na Škodu pyšný. Kdykoliv jsem v Mladé Boleslavi, tak vidím, že jsme vybrali nejlepší řešení," říká tehdejší ministr průmyslu Jan Vrba, který byl u klíčových jednání a prosazoval vstup Volkswagenu.

Nápadníků kolem Škody bylo po revoluci několik, největší zájem měl francouzský Renault a německý koncern Volkswagen. "Koketovalo se také s Nissanem nebo Hondou," vzpomíná Vrba.

Odbory i vláda byly nakonec pro Volkswagen. Zvítězil hlavně tím, že chtěl zachovat značku Škoda a slíbil vysoké investice, devět miliard marek, do rozvoje firmy. "Navíc Renault měl v té době sám dost velké potíže," upozorňuje Vrba.

Volba Volkswagenu při schvalování nebyla jednoznačná. Proti byl podle Vrby například nynější prezident Václav Klaus, který chtěl firmu údajně zprivatizovat kupony.

Totéž říká i další pamětník, Tomáš Ježek: "Klaus byl tehdy principiálně proti privatizaci přímo do rukou zahraničních investorů," říká exministr privatizace, podle něhož si Klaus představoval celý proces tak, že případní cizí zájemci si podniky koupí až v druhém sledu od soukromých investorů.

Prezidentská kancelář se za tři dny k těmto výrokům nevyjádřila. Volkswagen získal ve Škodě, kterou vláda před prodejem očistila o šestimiliardové dluhy, nejprve třicetiprocentní podíl.

"Celkově byla celá operace pro stát velmi zisková, čistý zisk byl zhruba osm miliard korun," říká Vrba.

"Kdybychom nešli touto cestou, kdo ví, jak by Škoda dlouho vydržela," soudí. Podle něho by kuponová privatizace podnik nejspíše zlikvidovala.

"Stačí se podívat, jak dopadl třeba Liaz," podotýká. Výrobce nákladních aut měnil majitele, potýkal se s dluhy a nakonec zkrachoval.

Původních třicet procent akcií Volkswagen ve Škodě Auto postupně navyšoval a v květnu 2000 mu vláda prodala i svůj zbylý, třicetiprocentní podíl za 12 miliard korun.

Dividendy sedm miliard
Také Volkswagenu se začínají jeho obří investice do automobilky vracet. Od roku 2004 vyplácí Škoda ze svého hospodaření velmi tučné dividendy, za dva roky poslala do centrály ve Wolfsburgu přes sedm miliard korun.

Když Volkswagen do Škody vstupoval, vyrobily tři závody automobilky 172 tisíc aut, tehdy jen favoritů. O patnáct let později rozjíždí automobilka čtvrtou modelovou řadu Roomster a její produkce letos překročí půl milionu vozů ročně.

Před patnácti lety také byly škodovky oblíbeným terčem vtipů, teď vozy stejné značky bodují na západoevropských trzích.

Navíc auta Škoda míří čím dál častěji na nové trhy a vyrábějí se už v několika zahraničních závodech. Další automobilka nyní chystá v Číně a Rusku.

Ale v tuzemsku už výrobu rozšiřovat nechce. "V Čechách nebude dostatek lidí na výrobu, proto tady už další neplánujeme. Kvasiny budou poslední závod, který rozšíříme," řekl šéf automobilky Detlef Wittig.

Stejně jako po loňském rekordním roce má důvod ke spokojenosti: odbyt škodovek i letos dál roste.

S velkým napětím manažeři teď čekají, jak úspěšný bude nový model Roomster, který se začne po ženevské premiéře prodávat v červnu. Jeho výsledky napovědí, zda zkusí Škoda další model, terénní Yeti.

Škoda dnes zaměstnává téměř 27 tisíc lidí, další tři tisícovky přes agentury. Na automobilce jsou pak závislé další desítky tisíc lidí u dodavatelů.

Posiluje se také vývoj, Škoda staví další budovu moderního vývojového centra. V něm už nevznikají auta a díly jen pro Škodu, ale i další firmy v rámci koncernu.

Škoda je dnes symbolem prosperity českého průmyslu. Je největší českou firmou, nejobdivovanější firmou nebo největším exportérem. A také jedním z největších plátců daní. I když i stát do Škody dál "investuje".

Automobilka dostala například stamilionové pobídky na rozšíření závodu v Kvasinách nebo na větší vývojové centrum.

Bohatě se jí vyplatila i loňská úprava zákona o daních z příjmů, prosazená vládou. Firmy si podle ní mohou dát nově do nákladů až sto procent výdajů na výzkum, a to pokud je například propojen se školou.

Pro Škodu, která do výzkumu nových aut investuje ročně 5 miliard korun a zároveň provozuje svoji vysokou školu, to znamená stamilionové úspory.

Loni sice zvýšila svůj hrubý zisk ze 4,4 miliardy korun v roce 2004 na dvojnásobných 9,4 miliardy, ale na daních odvedla oproti 1,3 miliardy korun "jen" 2,2 miliardy.

Čistý zisk se pak firmě meziročně vyhoupl o závratných 135 procent na 7,4 miliardy oproti předchozím 3,1 miliardy korun.

Autorem daňové úlevy byl bývalý vicepremiér Martin Jahn, který nedávno odešel z vlády na post personálního šéfa Škody. Jahn však odmítá, že by pro firmu lobboval. "Odpočty mohou využít všichni," řekl.

Příliš mnoho aut?
Vedle Škody Auto se v tuzemsku rozrůstá celý automobilový průmysl. V zemi postavily či rozšířily své továrny a pobočky stovky dodavatelských firem a kromě toho se v zemi usadili další dva výrobci.

U Kolína má svou továrnu společnost TPCA (společný projekt Toyota, Peugeot a Citroën), která bude chrlit 300 tisíc aut ročně, minulý měsíc se rozhodla umístit svou statisícovou výrobu do tuzemska i korejská Hyundai.

Odborníci se různí v názoru, zda je tak silná závislost na autech nebezpečná, či ne.

Proti dalším automobilkám je šéf Škody Wittig: "Lidí na práci bude čím dál méně, najít zaměstnance bude největší problém. Dlouhodobě to může ohrozit konkurenceschopnost českého průmyslu. Navíc není dobré, že česká ekonomika bude až příliš záviset na jednom odvětví," uvedl Wittig před časem v rozhovoru s MF DNES.

Mladá bohatá
Úspěch Škody je vidět i na Mladé Boleslavi, kde jsou jedny z nejvyšších platů v zemi. "Prosperující fabrika přináší více pozitiv než negativ," říká Robin Povšík, náměstek primátora Mladé Boleslavi a syn odborového předáka v automobilce.

K negativům patří rostoucí kriminalita. "Trápí nás obrovský počet agenturních zaměstnanců, zejména z východního Slovenska. Pod vlivem alkoholu páchají násilnou trestnou činnost," říká.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Parní Albatros opraví soukromá firma. Třicet let ho pak bude moci provozovat

28. března 2024  12:31

Největší z parních lokomotiv patřící Českým drahám se dočká opravy a bude opět moci na trať. Na...

Komora: Loni přibylo žadatelů o podporu, farmy se rozdělovaly účelově

28. března 2024  12:17

Po loňském spuštění tzv. redistributivní platby, tedy dotace, při které se vyplácí 3 500 Kč na...

Zemřel nobelista a průkopník behaviorální ekonomie Daniel Kahneman

28. března 2024  11:32

Ve věku 90 let zemřel izraelsko-americký psycholog Daniel Kahneman, který získal Nobelovu cenu za...

Dražší než Costa Concordia. Pojistné škody za Baltimore jdou do miliard dolarů

28. března 2024  10:58

Zřícení mostu Francise Scotta Keye v americkém Baltimoru může podle analytiků stát pojišťovny...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...