Místo pěti tisíc autobusů, které pravidelně každý pracovní den vyjíždějí na slovenské silnice, se jich tam v pondělí objevilo jen zhruba 1 700. V Trenčíně a Nitře nejezdila ani městská hromadná doprava.
Do protestu se zapojilo 17 podniků Slovenské autobusové dopravy (SAD) a společnost SKAND Skalica.
Se stávkou se počítalo, takže většina lidí si zařídila náhradní spojení. Výpadky v bratislavském regionu nahrazují na většině linek vlaky.
"Cílem protestů je ukázat, jak bude autobusová doprava vypadat v případě, že zodpovědní nepřistoupí k reformě," uvedl zástupce Svazu autobusové dopravy pro dopravní reformu George Trabelssie.
Stávkující upozorňují zejména na fakt, že doprava i sociální příspěvky na ní se vyplácejí z jednoho balíku peněz. Kvůli tomu firmy přicházejí o miliony korun.
Podle Trabelssieho by měl zajištění dopravy ve městech dopravcům proplácet region, konkrétně město. Stát by pak měl garantovat slevy pro určité skupiny cestujících.
Kraje podle něj dluží dopravcům za první tři čtvrtletí na zákonných sociálních slevách 323 milionů slovenských korun, uvedla ČTK.