Hlavně lidé z Vysokého Mýta či Litomyšle si nyní musí hodně přát, aby pravicová vláda ustála současnou krizi. Úplně ideální by pak pro ně bylo, aby se po ní dnešní ministr dopravy Zbyněk Stanjura vyšvihl do premiérského křesla.
Bývalý primátor Opavy totiž už několik měsíců budí dojem, že se skutečně chce zasadit o postavení dlouho odkládané silnice R35, která by vedla napříč Pardubickým krajem od Holic až po Mohelnici.
Po sérii ujištění, že stavba má jeho priority, přišel s nápadem, že cestu by mohli částečně platit soukromí investoři formou takzvaného PPP projektu, při nichž se spojují soukromé a veřejné peníze.
"Děláme vše pro to, aby se zintenzivnila příprava, abychom v příštím roce mohli potenciálním investorům říci, kdy by se mohlo začít stavět," řekl týdeníku Euro ministr Zbyněk Stanjura.
Stavba nové silnice, která jednak spojí města Liberec, Hradec Králové a Olomouc a pak také výrazně uleví přetížené dálnici D1, patří podle něj k nejdůležitějším úkolům ministerstva.
"Intenzivně stavět by se na ní mohlo podle našich odhadů mezi lety 2015 až 2017," doplnil Stanjura.
Tři kilometry už stojí, dalších sto chybí
Soukromníci by se tak v rámci PPP projektů mohli podílet na stavbě zhruba 100 kilometrů čtyřproudové silnice R35, ze které zatím ve východních Čechách existuje jen nicotný tříkilometrový úsek od dálnice D11 ke kruhové křižovatce u Opatovic nad Labem.
"Z mýta bychom měli soukromníkovi dálnici poté splácet," předkládá plán Stanjura, který však nedávno odpískal možnost platit ze soukromých peněz jihočeskou dálnici D3. "Na ní by byl zatím malý provoz a tím pádem bychom měli malý výnos z mýta," uvedl k tomu Stanjura.
Ten tak do kraje poslal během pár měsíců další dobrou zprávu. Zdá se, že je prvním ministrem dopravy, který za posledních patnáct let o silnici R35 jen nemluví, ale snaží se ji skutečně postavit.
Stanjura totiž před půl rokem uvedl, že cesta přes Pardubický kraj musí mít prioritu i před možným rozšířením dálnice D1 (více zde).
"Chci ulevit D1. Vybudování R35 bude lepší než budovat na D1 třeba osm proudů. To by podle mého měla být klíčová priorita. Budu muset přesvědčit kolegy ve vládě i v opozici, že silnice R35 je prioritou, nikoliv jen přáním ministra. Musí být shoda napříč politikou," řekl v prosinci.
Hejtman krotí přílišný optimismus
Jeho slova samozřejmě regionální politici vítají. "To, že ministr pochopil, že silnice R35 je klíčová, má obrovskou cenu. Ministry před ním jsme o tom vždy museli dlouho přesvědčovat," řekl starosta Vysokého Mýta Miloslav Soušek.
Na druhou stranu o zmíněné spojnici severu Čech a Moravy se toho napovídalo už tolik, že třeba hejtman Martin Netolický nechce předčasně jásat.
"O plánu pana ministra, který chce využít soukromý sektor, jsem zatím neslyšel, ale to je vlastně jedno. Vítám každý krok, který R35 přesune z oblasti fantazie a snů blíže k realitě," poznamenal Netolický.
Podle něj tak bude mnohem důležitější, než snaha hledat soukromé investory, vykoupit včas pozemky potřebné pro stavbu silnice, která by měla výrazně ulevit i zmíněnému Vysokému Mýtu či Litomyšli.
"Snad nejpozději příští rok se státu podaří výkup pozemků výrazně posunout vpřed. To je vždy nejsložitější část stavby, která se navíc může pořádně protáhnout. Bez toho se nehneme dál," doplnil Netolický, který připomíná, že stát by měl na silnici získat i tučné dotace z Evropské unie.