Do firem se vrátily vánoční večírky, jejich rozpočty jsou ale většinou výrazně nižší než dříve. Ilustrační foto

Do firem se vrátily vánoční večírky, jejich rozpočty jsou ale většinou výrazně nižší než dříve. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Na svých lidech firmy šetří, partnery však na večírky zvou

  • 63
Firemní večírky letos narozdíl od minulého roku budou. Podniky nejsou z krize tak vyděšené jako loni a výdaje na předvánoční veselí už tak neřežou. Přednost ovšem mají akce pro jejich zákazníky a partnery, zaměstnanci stojí často až v druhé řadě. Přesto ani oni zkrátka nepřijdou.

"Firmy se snaží v první řadě uspokojit především své klienty a až teprve potom přijdou na řadu akce pro zaměstnance. Také jsou skromnější než dříve," vysvětluje Jana Zbortková z agentury GCI Hill&Knowlton, která se pořádáním akcí zabývá.

Podle ní je šetření nejvíce poznat například v razantním úbytku tematických večírků. "První, kde se dá ušetřit, jsou dekorace. Často jsou tak nynější akce už více o jídle a pití než o nějaké řízené zábavě," dodala Zbortková.

I tak je před Vánocemi veseleji než loni, kdy byly firmy vyděšené z krize a jejich šéfové nevěděli, jak se bude situace dále vyvíjet. A prvním z úsporných opatření bylo právě rušení večírků.

"Teď se však situace trochu zlepšila. Vedení podniků ví, že je dobré se jednou za čas s lidmi z fabrik potkat a neformálně s nimi promluvit. Do řady společností se tak večírky letos vrátily," popisuje krajský předseda Asociace samostatných odborů Milan Šubrt.

Večírek ano, ale s malým rozpočtem

Zbortková upozorňuje, že pokud se po roce přece jen nějaká firma k večírku vrátí, spojí jej zpravidla s nějakou formou prezentace výsledků a hodnocením uplynulého roku.

Zejména mimo Prahu se přitom Zbortková setkává s tím, že podobné akce chtějí klienti organizovat i za 350 korun na hlavu. A to je už je podle ní suma, za kterou se důstojný večírek pořádá velmi těžko.

Přehnané očekávání nízkých cen ve jménu krize potvrzuje i Michal Charvát ze společnosti Ogilvy Action. "Velmi často od našich zákazníků slyšíme větu, že chtějí stejnou akci jako před rokem, ale mnohem levněji. A to je v mnoha případech nerealizovatelné," tvrdí Charvát.

Kromě skromnější výzdoby a programu hraje šetření do karet také to, že šly s cenami výrazně dolů restaurace, které nyní často nabízejí pronájmy i o polovinu levněji než před rokem. Vidí tady příležitost, jak se na předvánočním období "zahojit". Podle Českého statistického úřadu totiž tržby restaurací za prvních devět měsíců letošního roku propadly ve srovnání se stejným obdobím loňského roku o 9,4 procenta.

Za partnery firmy utrácí stále stejně, jinde šetří

"Výdaje za propagaci se určitě omezit nevyplácí. Na to jsou zákazníci velmi citliví, a pokud by byly nižší výdaje na klientské akce nějak výrazně znatelné, nedělalo by to firmě dobrou pověst," uvedl jeden ze zakladatelů IT firmy Power Systems Michal Tomeš.

"Kde jsou potřeba oslovit zákazníci, tam se šetřit nesmí. Setkávání s nimi je klíčové," potvrzuje jeho slova Charvát.

Například české zastoupení technologické společnosti Hewlett-Packard v loňském roce dostalo z americké centrály zákaz pořádání večírků pro zaměstnance, o klientských akcích se ovšem nemluvilo.

"Letos už jsme nedostali od vedení žádné omezení. Přesto si případné večírky řeší každé oddělení v rámci vlastních rozpočtů," říká mluvčí českého a slovenského HP Karel Taschner.

Aby alespoň nějaké prostředky podniky uspořily, sahají mnohem více než před rokem k organizaci předvánočních merend vlastními silami. Také je rozkládají do delšího časového období. Zatímco v dřívějších letech byl prosinec doslova nacpán setkáními, z nichž se mnohá z jednoho oboru překrývala ve stejném dni, nyní probíhají od listopadu až do ledna dalšího roku. Z předvánočních posezení se tak mnohdy stávají novoroční party.

Podle představitelů společností, které se organizací firemních akcí zabývají, došlo k největšímu propadu výdajů za tyto akce loni. Po startu finanční krize v loňském říjnu, který odmávl pád banky Lehman Brothers, zejména nadnárodní korporace prakticky zastavily jakékoli postradatelné výdaje. Ve výsledku propadly útraty za předvánoční večírky o 30 až 40 procent.