Trh s takzvanými viditelnými náhradními díly, kam patří karoserie, blatníky či světla, chce Brusel otevřít pro všechny výrobce, tedy i ty, kteří nevyrábějí výlučně pro určité značky automobilů.
Komise doufá, že by tak mohlo dojít ke zlevnění těchto dílů až o 10 procent a následně také ke zlevnění pojistek. "Návrh umožní spotřebitelům větší výběr za lepší cenu při nákupu," prohlásil komisař pro vnitřní trh Frits Bolkestein, který návrh připravil.
Proti rozhodnutí naopak protestují velké automobilky. Tvrdí, že tím může dojít ke snížení kvality a ohrožení bezpečnosti. Obor tak podle nich přijde až o 70 miliard korun ročně a o práci na výrobě dílů, která se pak může přesunout do levnější Asie, může přijít až 50 tisíc lidí.
Toho se bojí i země, kde je silný automobilový průmysl, včetně Česka. "Nedá se nic dělat, komise to schválila, tak budeme bojovat v Radě ministrů EU," řekl vicepremiér Martin Jahn.
Jeho jménem protestovala proti návrhu komise i česká vláda, která se obávala negativních dopadů až na jednu pětinu celkové průmyslové produkce v Česku.
Na trh autodílů jde konkurence
Mezi velkými automobilkami a Evropskou komisí se včerejším rozhodnutím rozpoutala bitva.
"Naprosto s tím nesouhlasíme, celý ten proces je pro nás naprosto neakceptovatelný," řekl šéf Asociace evropských výrobců automobilů Ivan Hodač a dodal, že rozhodnutí komise bude tvrdým zásahem pro evropský automobilový průmysl.
Šéf závodu na výrobu světlometů pro značku Ford v Novém Jičíně Ladislav Glogar potvrdil, že průmysl to pocítí. "Obáváme se, že neautorizované díly od konkurence nemusí vždy splňovat všechny kvalitativní a bezpečností parametry," říká.
Trh s autodíly je zatím chráněný v 16 z 25 zemí EU, v Česku je otevřený konkurenci.
Automobilky také tvrdí, že liberalizace trhu s autodíly oslabí evropskou ekonomiku v jejím závodě s USA.
"Jestli bude komise chtít protlačovat taková rozhodnutí, ať zapomenete na to, že bude chtít někdy předběhnout USA v konkurenceschopnosti, protože takto to prostě nepůjde," říká Hodač.
Komise však tvrdí, že naopak otevření trhu by mělo mít celkově pozitivní dopad na zaměstnanost hlavně u menších a středních podniků, které budou moci díly nově vyrábět a distribuovat.
Není však vůbec jasné, zda návrh komise projde. Verdikt Evropské komise však bude muset ještě potvrdit Rada ministrů EU a posléze Evropský parlament. A právě v radě, na rozdíl od komise, by se mohly silněji projevit tlaky států s velkou automobilovou výrobou jako Česka, ale také Německa, Francie, Itálie, Polska či Slovenska, dodává Hodač.