Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Černé časy pro naftu. Kvůli podvodům prodeje dieselových aut klesají

  13:23aktualizováno  13:23
Zájem o naftové vozy na největších evropských trzích klesá, přestože celkové prodeje nových osobních aut stále rostou. Na trh dopadla aféra německé automobily Volkswagen, která podváděla při emisních testech.

Výrobní linka šesté generace Volkswagenu Transporter | foto: Lukáš Hron, Mobil

Trvalo přes půl roku, než se aféra s falšováním výsledků emisí naftových motorů v autech koncernu Volkswagen projevila na chování zákazníků. Během letošních prvních čtyř měsíců podíl dieselových aut na prodejích nových vozů podle společnosti LMC Automotive spadl o 2,2 procentního bodu na 50,1 procenta. V dubnu se dokonce dostal pod polovinu.

K poklesu navíc dochází po mnohaletém růstu, během něhož si turbodiesely v Evropě vydobyly více než padesátiprocentní podíl na trhu, podpořený v řadě zemí nižší spotřební daní.

Analytici současná čísla dávají do souvislosti právě s negativní publicitou kolem dieselových motorů, kterou rozjel skandál Dieselgate. Nejvíce klesly prodeje menších aut na naftu, naopak méně se propad týká vozů střední a vyšší střední třídy.

LMC přitom očekává, že pokles bude pokračovat, analytická společnost IHS Automotive dokonce předpokládá pád dieselů až k podílu 35 procent.

Česko se trendu nechytá

Propad se zatím týká hlavně západní Evropy. Například ve Španělsku, kde jezdí v průměru dvě ze tří nových aut na naftu, klesly prodeje téměř o sedm procent, zatímco celý trh rostl o více než desetinu. Pozvolna se ale šíří do dalších zemí. „Důležitou roli bude hrát nedůvěra spotřebitelů po řadě odhalení nevěrohodných údajů o emisích, ale i to, že dlouhodobý výrazný úspěch dieselových motorů nemůže pokračovat věčně,“ míní Petr Knap, partner podnikového poradenství EY ve střední a jihovýchodní Evropě.

Navíc podle něj roste tlak na vlády, aby omezily zvýhodnění naftových motorů, když nejsou tak ohleduplné k životnímu prostředí, jak automobilky tvrdily.

Prodeje naftových aut se každopádně liší výrazně podle značek. Například Škoda Auto letos zvýšila poměr naftových motorů v celkovém počtu vyrobených aut na 47,5 procenta.

„Obecně lze říci, že auta s naftovými motory převládají u firemních uživatelů s relativně velkým ročním kilometrovým nájezdem. Opodstatnění nacházejí zejména při častých jízdách na dlouhé trasy,“ říká Tomáš Kubík ze Škody Auto.

Vývoj prodejů aut s dieselovým motorem

Vývoj prodejů aut s dieselovým motorem


V Česku na naftě stojí hlavně byznys jednoho z největšího dodavatelů dílů pro automobilky, společnosti Bosch. Ta v Jihlavě vyrábí komponenty pro vstřikovací jednotky.

„Nevidíme žádné zpomalení prodejů aut s naftovým motorem, zatím odbyt roste i v prvním čtvrtletí. Určitý výkyv může být, ale dlouhodobě nevidím důvod, proč by měli lidé odcházet od nafty,“ tvrdí Klaus Peter Fouquet, generální reprezentant firmy Bosch v Česku (rozhovor čtěte zde).

Knap nicméně upozorňuje na to, že rozvoj elektromobilů či aut na zemní plyn dieselům střednědobě uškodí. „Po nějakou dobu ještě uvidíme na silnicích zvolna se měnící mix motorů – přece jen obnova při průměrném stáří kolem 15 let je velmi pomalá,“ dodává.

Česko je jedním z mála trhů v Evropě, kde podíl naftových motorů roste. Letos za první čtyři měsíce dosáhl podílu 43,5 procenta na nově registrovaných autech, loni to bylo o necelá dvě procenta méně.

Z takzvané aféry Dieselgate si vystřelil i britský komik, když měl Volkswagen svou prezentaci na jarním autosalonu v Ženevě:

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.