Podle analýzy objednávky nerostly ani letos, protože si firmy chtěly vyprázdnit sklady s neprodanými koly. To vytvářelo tlak na nižší ceny, s nimiž může být už příští rok konec. Podle asociace totiž hrozí, že příští rok dojde kvůli dražším surovinám a silnému dolaru ke zdražení bicyklů až o dvacet procent.
Na trhu o 76 tisíc kol méně
"Na konci roku 2008 byli dovozci a výrobci konfrontováni se znatelným snížením prodejnosti a to se promítlo do kalkulací objednávek pro rok 2009," uvedl tajemník AVDK Zdeněk Lněnička.
Podle výpočtů asociace, které se opírají o data vývozu a dovozu kol z Českého statistického úřadu, zůstalo loni v Česku na prodej asi 317 tisíc bicyklů, tedy o 76 tisíc kusů méně než v roce 2008. A vyšší čísla nebudou ani letos. "Zkušenost firem z loňského roku se promítla i do objednávek na letošek," dodal Lněnička.
Statistiky založené na tvrdých číslech statistického úřadu patří k jedněm z mála, které mohou věrohodně zmapovat tuzemský cyklistický trh.
Jednotlivé firmy si totiž rády své prodeje nadsazují, a tak je lepší porovnávat dovozy kol do Česka s jejich případným reexportem do jiných zemí. "Vzhledem k tomu, že pouze velmi malý počet jízdních kol je sestavený na českých rámech, je na základě dat o importu a exportu kompletních jízdních kol a rámů přesně odhadnutelný celkový počet bicyklů, jež v daném roce zůstanou na prodej," vysvětlil Lněnička.
Sklady se vyprazdňují, prý hrozí zdražení
Podle něj stojí za menšími objednávkami na letošek kromě krize také přebytek neprodaných zásob z roku 2008. Ty se doprodávaly loni a na počátku letoška, což se projevilo v nižších cenách starších modelů a v celkovém tlaku na pokles cen.
"Trh šel loni dolů. Letos se v dubnu dobře nastartoval, ale v květnu, který je pro nás nejdůležitější, ho utnulo počasí," potvrzuje Radim Brož, šéf druhé české cyklistické asociace Czech Bicycle Industry, s tím, že teď se situace lepší.
Trh s jízdními koly (v tisících kusů) | |||
Rok | 2007 | 2008 | 2009 |
Import | 880 | 851 | 684 |
Export | 504 | 458 | 366 |
Na prodej | 376 | 393 | 317 |
Pramen: ČSÚ, AVDK |
S klesajícími cenami však může být podle AVDK příští rok konec. "S ohledem na rapidní nárůst cen materiálů, surovin, dopravy a energií, ke kterému se navíc přidává i zdražení pracovní síly výrobců komponentů a nepříznivý kurz amerického dolaru, je reálné předpokládat zvýšení koncových cen až o 20 procent," uvedl Lněnička.
Podle Josefa Přiba, jenž v Česku zastupuje firmu Giant, teď asijští výrobci garantují svým odběratelům ceny na výrobu pro příští sezonu jen na tři měsíce, což dříve nebývalo. "Jenže ceny surovin, dopravy a měn jsou rozkolísané a nikdo nechce garantovat nic delšího," říká Přib s tím, že k nervozitě přispělo i kurzové uvolnění čínského jüanu minulý týden.
Je však otázka, nakolik si nechá konkurenční trh a opatrný zákazník možné zdražování líbit a nakolik budou muset cyklistické firmy vyrovnat případné vyšší náklady snížením svých marží.
Pro obchodníky dovážející z Asie jsou silný dolar a nestabilní ceny surovin velké téma. Na možné podzimní zdražování již upozornili také dovozci spotřební elektroniky a počítačů.