Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tendry na výběr mýta budou dva, navrhuje Ťok

  21:18aktualizováno  21:18
Stát nejspíš vypíše dvě soutěže na výběr elektronického mýta na silnicích. První tendr by se měl týkat provozu stávajícího systému poté, co na konci roku 2016 vyprší smlouva s firmou Kapsch. Druhá soutěž pak má být na rozšíření zpoplatnění na silnice první třídy, pokud se na něm politici shodnou.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  František Vlček, MAFRA

Po úterním jednání řídícího výboru k mýtu to řekl ministr dopravy Dan Ťok s tím, že jde stále o pracovní verzi návrhu.

Stát chce tímto krokem zamezit zmařené investici do mikrovlnného systému, která přesahuje sedm miliard korun. Bude se zřejmě také muset řídit dodatkem ke smlouvě s Kapsch, podle něhož má firma ještě vybudovat nové mýtné brány na zhruba 250 kilometrů nových dálnic, které do konce roku 2017 dostanou stavební povolení. Zda se stát musí dodatkem řídit, má posoudit externí právní analýza.

Nový provozovatel by dalších zhruba pět let od vypršení stávající smlouvy s následnou dvouletou opcí provozoval dosavadní systém mikrovlnných mýtných bran. Zvolená doba by přitom měla umožnit hlásit se i jiným uchazečům vedle Kapsche. Během této doby by měl stát převzít centrální systém výběru mýta a případně přichystat další tendr na rozšíření zpoplatnění i na silnice prvních tříd.

Tendr na rozšíření výběru mýtného by měl být technologicky neutrální. Nebude tedy dopředu stanoveno, zda má dodavatel požít satelitní nebo mikrovlnnou technologii.

Návrh dalšího postupu včetně základních parametrů zadávací dokumentace tendru má ministr předložit vládě v červenci. Tendr na pokračování mikrovlnného systému má proběhnout do konce příštího roku.

Mýtný systém na zhruba 1 300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a části silnic první třídy provozuje Kapsch na základě desetiletého kontraktu. Úřad nyní s firmou jedná o součinnosti pro hladký přechod na nového provozovatele, pokud by tato společnost nezvítězila v chystané soutěži.

Pro případ, že by současný provozovatel se státem nespolupracoval, počítá ministerstvo s vypsáním soutěže, která by nezohledňovala již vybudovanou infrastrukturu. Tím by ale byla znehodnocena investice, ze které více než šest miliard korun připadá na náklady na vybudování mýtných bran a zbylá miliarda na palubní jednotky.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.